Iranian Agriculture News Agency

تجهیز و نوسازی اراضی در ۲۱۳ هکتار از مزارع اصفهان انجام می‌شود

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تجهیز و نوسازی اراضی در سالجاری در ۲۱۳ هکتار از مزارع این استان انجام می‌شود.

تجهیز و نوسازی اراضی در ۲۱۳ هکتار از مزارع اصفهان انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مجید امینی افزود: افزایش تولید و بهبود کیفیت از اصلی‌ترین دلایل پروژه‌هایی از این دست در استان اصفهان است و در صورت تامین اعتبار طرح‌ها را در وسعت بیشتری اجرا خواهیم کرد. 

وی ادامه داد: حذف مرز و آب‌رو و زهکش اضافی، دسترسی عمومی به جاده و نهر و زهکش، دسترسی راحت‌تر به مزارع با استفاده از وسایل پیشرفته، استفاده بهینه از آب، کاهش هزینه تولید از جمله نتایج اجرای طرح‌های مرتبط با تجهیز و نوسازی اراضی به شمار می‌رود.

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: با هدف تردد راحت‌تر در مزارع در سال جاری احداث ۳۰ کیلومتر جاده ارتباطی بین اراضی کشاورزی نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. 

وی ادامه داد: اجرای طرح انتقال آب با لوله به منظور تسهیل در آبیاری اراضی به طول ۷۰ کیلومتر دیگر طرح بخش فنی مهندسی و مرتبط با تجهیز و نوسازی اراضی خواهد بود. 

امینی با اشاره به اهمیت تخصیص اعتبارات برای پیشبرد برنامه‌ها اظهارداشت: اعتبار مصوب امسال این بخش بالغ بر ۳۸۹ میلیارد تومان است اما پیش بینی ما تخصیص حدود ۴۰ درصد از این رقم تا پایان سال خواهد بود. 

وی با بیان اینکه بخش اعظم اعتبارات شامل اسناد خزانه است تصریح کرد: سررسید این اسناد را سال ۱۴۰۳ اعلام کرده‌اند بنابراین پیمانکاران برای اجرای پروژه در سال جاری و دریافت حق الزحمه در سه سال بعد چندان رغبتی نشان نمی‌دهند. 

استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳. ۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود. 

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود. 

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید