Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

800 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان و دامدارن خسارت دیده از خشکسالی در خوزستان پرداخت شد

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان جهت امهال تسهیلات به مدت ۳ سال و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای…

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که میزان خسارت وارده به دامداران و کشاورزان خسارت دیده از ابتدای خشکسالی 900 میلیارد ریال بوده است گفت: تاکنون 800 میلیارد تومان غرامت به کشاورزان و دامداران خسارت دیده پرداخت شده است.

800 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان و دامدارن خسارت دیده از خشکسالی در خوزستان پرداخت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست تخصصی آموزشی و ترویجی راهکارهای عملیاتی برای کمک به افزایش تاب آوری بهره برداران در مقابل خشکسالی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: تا تاریخ 31 تیرماه سال جاری 320 هزار هکتار از کشت های دچار خسارت ناشی از خشکسالی شده که 300 هزار تن افت تولید معادل یک هزار و 600 میلیارد ریال را به دنبال داشته است.

وی افزود: در 200 هزار هکتار از اراضی استان نیز کشت تابستانه ای صورت نگرفت که 900 هزار تن افت محصول با ارزش 90 هزار میلیارد ریال را در پی داشته است.

امیری زاده  میزان خسارت به مزارع نیشکری را تاکنون 20 درصد معادل 18 هزار میلیارد ریال عنوان و تصریح کرد: تا تاریخ مذکور 318 رأس دام سنگین و 500 رأس دام سبک معادل 70 هزار میلیارد ریال دچار خسارت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان  کل خسارات وارده به بخش کشاورزی استان را 12 هزار و 600 میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: استان خوزستان با دارا بودن یک صد هزار رأس گاومیش رتبه نخست پرورش گاومیش در کشور را دارد و سه شهرستان حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه با دارا بودن 30 هزار رأس گاومیش کانون پرورش این دام در استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تنش آبی در سه شهرستان مذکور خسارات بیشتری را در زمینه دامی بدنبال داشت که بلافاصله 9 دستگاه بیل مکانیکی بوم بلند جهت احداث استخر شنا در تالاب ها و بستر رودخانه ها در این مناطق مستقر شد و 27 حوضچه در این شهرستان ها برای شنای گاومیش ها احداث گردید که بنا به نیاز بیشتر به 35 حوضچه افزایش پیدا کرد.

امیری زاده تشکیل کارگروه مقابله با خشکسالی و بازدیدهای مکرر میدانی را از جمله اقداماتی دانست که به سرعت توسط سازمان صورت گرفت.

وی،  میزان خسارت وارده به دامداران و کشاورزان از ابتدای خشکسالی را 900 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون 800 میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است.

امیری زاده تدوین الگوی کشت تابستانه متناسب با حجم آب و محصولات کم آب بر رایج در منطقه را از دیگر اقدامات صورت گرفته دانست و افزود: بر اساس این الگو، کشت برنج در منطقه ممنوع شد و کشت محصولاتی همچون ذرت علوفه ای، حبوبات، سبزیجات، کنجد، سورگوم و … در استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در 70 هزار هکتار از مزارع استان برنج کشت شده که نسبت به دو سال پیش حدود 60 درصد کاهش داشته تصریح نمود: با هماهنگی صورت گرفته با کارخانجات خوراک دام یک هزار و 500 تن کنستانتره رایگان برای دام های مناطق دچار خسارت خشکسالی از جمله شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه تدارک دیده شد همچنین 10 هزار تن علوفه رایگان به دامداران استان از جمله 3 شهر مذکور اختصاص پیدا کرد که همچنان در حال توزیع می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: 10 هزار و 200 تن جو، 344 تن سویا و 5 هزار  و 797 تن ذرت توسط تعاونی های دامداران در شهرستان ها در حال توزیع است و با هماهنگی های صورت گرفته با شرکت پشتیبانی امور دام کشور قرار است 5 هزار تن جو، 5 هزار تن سویا و همچنین سبوس به استان اختصاص داده شود.

خدارحم امیری زاده افزود: با هماهنگی های صورت گرفته با شرکت توسعه نیشکر 10 هزار تن پیتوباگاس رایگان و 7 هزار تن سرشاخه های سبز نیشکر به دامداران استان اختصاص می یابد .

وی به 281 میلیارد تومان خسارت سیل سال 98 در استان نیز اشاره و اضافه کرد: تاکنون 230 میلیارد تومان به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

امیری زاده  به بازدید و برآورد روزانه خسارت دامداران توسط اکیپ کارشناسی متشکل از نماینده فرمانداری، نماینده سازمان  و نماینده دامپزشکی نیز اشاره و اضافه کرد: تاکنون واکسیناسیون 230 هزار رأس دام سبک و 11 هزار رأس دام سنگین همچنین سم پاشی 25 هزار رأس دام و توزیع یک هزار کیلو مکمل غذایی توسط دامپزشکی در استان انجام شده است .

وی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته توسط وزارت متبوع و مدیریت بحران 300 میلیارد تومان جهت امهال تسهیلات به مدت 3 سال، همچنین 450 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی در نظر گرفته شده است.

امیری زاده در پایان تصریح کرد: 150 میلیارد تومان اعتبارات لایروبی به منظور لایروبی انهار و زهکش‌ها تخصیص یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید