Iranian Agriculture News Agency

حمایت جهاد کشاورزی شهرستان بافت از متقاضیان احداث گلخانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت گفت: این شهرستان رتبه هفتم سطح زیرکشت گلخانه را در استان داراست.

حمایت جهاد کشاورزی شهرستان بافت از متقاضیان احداث گلخانه

به گزارش خبرنگار ایانا استان کرمان، الهی فر در خصوص برنامه ریزی های مقطعی برای توسعه گلخانه ها اظهار داشت: برنامه های کوتاه مدت این شهرستان استفاده از کل ظرفیت گلخانه های موجود ،  فراهم شدن امکاناتی از قبیل گاز برای تولید در فصول سرد، تامین سرمایه در گردش، راهنمایی و مشاوره در خصوص تولید ، نگهداری و به روز رسانی گلخانه و برنامه های میان مدت، افزایش سطح گلخانه ها در مناطق مستعد به گونه ای که هزینه ساخت گلخانه و تولید کمتر شود و پرداخت تسهیلات و برنامه های بلندمدت، ایجاد شهرک های گلخانه ای و استفاده از ظرفیت سدهای موجود جهت توسعه گلخانه ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت اذعان داشت: برگشت سرمایه در گلخانه ها بستگی به نوع سازه و محصول تولیدی دارد ولی به طور کلی بین 4 تا 5 سال است.

الهی فر تصریح کرد: هزینه ساخت هر گلخانه ها بستگی به نوع سازه و هدف ساخت دارد اما ظاهر این سازه ها برای هر دو نوع گلخانه خاکی و هیدروپونیک یکسان است ولی تجهیزات و بستر کشت کاملا متفاوت است که به طور کلی هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک نسبت به خاکی بین 30 تا 40 درصد در واحد سطح بیشتر است.

وی افزود: میزان برداشت در گلخانه های هیدروپونیک 2 تا 3 برابر گلخانه های خاکی و میزان برداشت در گلخانه های خاکی 8 تا 10 برابر کشت در فضای باز است و با توجه به صرفه جویی 80 تا 90 درصدی در مصرف آب گلخانه هیدروپونیک نسبت به خاکی و رشد خیلی سریع محصول در این گلخانه ها به دلیل شرایط مناسب میزان تولید در این گلخانه ها به لحاظ کمی و کیفی خیلی بیشتر و بهتر از سایر شرایط تولیدی است.

وی خاطرنشان کرد: در گلخانه های هیدروپونیک با توجه به عدم استفاده از خاک ، با کمترین نیاز به مصرف آب ( با استفاده از محلول مغذی ) تولید صورت می گیرد و محیط رشد کاملا کنترل شده است نسبت به گلخانه های خاکی سلامت محصولات تولیدی در بهترین وضعیت قرار دارد.

الهی فر با بیان اینکه از متقاضیان جهت احداث گلخانه حمایت می شود، افزود: این مدیریت با برگزاری کلاس های آموزشی، بازدید کشاورزان از گلخانه های مدرن و استاندارد و توجه به جنبه های اقتصادی و پایداری تولید با توجه به محدودیت منابع موجود به ویژه آب از بهره برداران و متقاضیان ایجاد گلخانه حمایت می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید