Iranian Agriculture News Agency

نهاده‌های نامرغوب علت اصلی تأخیر در ارسال نهاده به اصفهان

تأمین نهاده‌های دامی کابوس چندین ماهه دامداران در استان اصفهان است، چالشی که این بار با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل رخ‌نمایی کرده و نمک جدیدی بر زخم دامداران پاشیده است.

نهاده‌های نامرغوب علت اصلی تأخیر در ارسال نهاده به اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به چالش‌های تأمین نهاده برای دامداران در استان اصفهان می‌گوید: مشکل اصلی نبود نهاده ربطی به حمل‌ونقل ندارد، بخشی از این امر به کیفیت نامناسب محموله‌ای برمی‌گردد که فروردین به اصفهان اختصاص داده شد اما با ورود دو محموله و کیفیت نامناسب آن از تحویل مابقی نهاده خودداری کردیم.

حسین ایراندوست می‌افزاید: از سوی دیگر نیز پنج هزار تن غلات بدون آزمایشات اولیه در سامانه بازارگاه واردشده بود و دامداران آن را خریداری کردند و برای تحویل آن با تأخیر روبه‌رو شدیم.

او با بیان اینکه طی دو هفته اخیر بارهای خوبی برای تأمین نهاده به اصفهان واردشده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر در تأمین نهاده به شاخص مثبت رسیدیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه هرماه سهمیه مشخص نهاده به استان اصفهان اختصاص می‌یابد، ابراز می‌کند: اداره حمل‌ونقل شرایط را می‌داند و نمی‌تواند بهانه‌ای داشته باشد که هماهنگی درزمینهٔ جابجایی بار انجام‌نشده است.

او با بیان اینکه ۶۰ هزار تن نهاده برای دامداری‌های صنعتی استان اصفهان در هرماه تأمین می‌شود، می‌افزاید: ۲۰ هزار تن نهاده نیز برای دامداری‌های سنتی تأمین می‌شود.

ایراندوست اضافه می‌کند: درمجموع ۱۱۰ هزار تن بار هرماه به استان اصفهان باید حمل شود و سیستم حمل جاده‌ای و ریلی باید به این مهم توجه داشته باشد.

کمبود روزانه یک هزار تن نهاده در اصفهان

ایراندوست با بیان اینکه اگر سیستم حمل‌ونقل همکاری کند باید روزانه چهار هزار تن نهاده وارد استان اصفهان شود، ابراز می‌کند: این در حالی است که روزانه ۳ هزار تن بار وارد استان می‌شود و با کمبود ورود نهاده مواجه هستیم.

او با بیان اینکه در استان اصفهان ۶۰۰ هزار دام سنگین و سه میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و ۱۰ هزار شتر داریم، تصریح می‌کند: همچنان ما در رتبه نخست تأمین شیر کشور هستیم و با استان بعدی فاصله زیادی داریم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کابوس دامداران اصفهان برای تأمین نهاده پایان ندارد اما باید توجه داشت که این صنعت پرسود مدت‌هاست با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و مسئولان باید بیش از گذشته به این صنعت پرسود و بدون آلودگی توجه داشته باشند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید