Iranian Agriculture News Agency

۲ هزار هکتار از باغ‌های سمیرم به سیب گلاب اختصاص دارد

کارشناس مسوول باغبانی و زراعت مدیریت جهاد کشاورزی سمیرم گفت: حدود ۲ هزار هکتار از مجموع باغ‌های این شهرستان به سیب گلاب اختصاص دارد.

۲ هزار هکتار از باغ‌های سمیرم به سیب گلاب اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کیارش سامی اظهار داشت: برداشت سیب در این سطح از باغ‌های شهرستان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود حدود هشت هزار تُن سیب مرغوب تا اواسط مرداد برداشت شود.

به گفته وی، سال گذشته ۶ هزار تُن سیب گلاب بهاره تولید و برداشت شد که امسال ۲ هزار تُن بیشتر از سال قبل خواهد بود.

کارشناس مسوول باغبانی جهاد کشاورزی سمیرم افزود: بیشترین حجم تولید و برداشت سیب گلاب از بخش مرکزی با بیش از ۲ هزار تُن سیب پیش‌بینی شده و بعد از آن باغ‌های گلاب بخش‌های پادنای بزرگ و وردشت، بیشترین میزان تولید را دارند.

سامی، سرمازدگی فصل بهار و تداوم خشکسالی را ۲ عامل مهم در کاهش تولید سیب گلاب عنوان کرد و گفت: تا قبل از بروز خشکسالی‌ها و در سال‌های عادی حدود ۳۰ هزار تُن سیب گلاب بهاره و پاییزه در این شهرستان تولید و برداشت می‌شد.

وی قیمت هر کیلوگرم سیب گلاب درجه یک را در روزهای اول برداشت در یک ماه گذشته حدود یکصد هزار ریال در باغ عنوان کرد و افزود: این قیمت در روزهای پایانی برچیدن سیب‌ها، کمتر خواهد شد.

سیب‌های گلاب در جنوب، شرق و مرکز سمیرم زودتر رسیده و چیده می‌شود و سیب‌های روستاها و مناطق شمالی نیز در حال برچید شدن تا پایان مرداد جاری است.

گلاب کُهنز، سلطانی و اصفهان از ارقام سیب گلاب بهاره و پاییزه خطه کوهستانی سمیرم محسوب می‌شوند.

حدود ۹۰ درصد از باغات سیب گلاب استان در شهرستان سمیرم و بخش‌هایی دیگر در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان و کاشان قرار دارند.

منطقه سردسیر سمیرم دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

سالانه افزون بر۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدن و رِد در سمیرم تولید و بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و عرب حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

شهرستان سمیرم با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، ۶ شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید