Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور خبر داد:

تولید ۱۷۰۰ تنی پیله تر ابریشم با وجود خشکسالی شدید در استان‌های نوغان‌خیز

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور از تولید ۱۷۰۰ تنی پیله تر ابریشم با وجود خشکسالی شدید در استان‌های نوغان‌خیز در سال جاری خبر داد.

تولید ۱۷۰۰ تنی پیله تر ابریشم با وجود خشکسالی شدید در استان‌های نوغان‌خیز

عدیل سروی زرگر، در گفتگو با خبرنگار ایانا  با اشاره به تولید ۱۷۰۰ تنی پیله تر ابریشم در سال جاری، گفت: این تولیدات علیرغم خشکسالی شدید در استان‌های نوغان‌خیز با افزایش ۳ درصدی نسبت به سال قبل، رکورد تولید در ۱۳ سال گذشته را به خود اختصاص داده است.

به گفته رییس مرکز نوغانداری کشور، برای تولید پیله تر ابریشم در سال جاری ۴۵ هزار و ۵۵۰ تن جعبه تخم نوغان بین 27هزار خانوار نوغاندار توزیع شده است.

 وی با اشاره به اینکه در حال برنامه ریزی برای پرورش پاییزه پیله تر ابریشم هستیم، یادآور شد: پرورش پاییزه پیله تر ابریشم به منظور امکان تولید دوبار در سال و با هدف اقتصادی کردن حرفه نوغانداری بعد از ۲۳ سال وقفه، از دوسال قبل شروع شده و در حال توسعه در استان‌های مستعد است. در این زمینه با 10 استان که  امکان پرورش پاییزه پیله تر ابریشم در آن وجود دارد هماهنگی های اولیه انجام شده است.

سروی با اشاره به این که در این زمینه با 10 استان که امکان پرورش پاییزه پیله تر ابریشم در آنه وجود دارد هماهنگی های اولیه انجام شده است، ادامه داد: برای این منظور باید استعدادیابی‌های لازم در استان های مختلف برای کشت پاییزه انجام شود؛ زیرا فرآیند پرورش تخم نوغان پاییزه متفاوت تر از بهاره است.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه تمهیدات لازم برای آغاز پرورش پاییزه پیله تر ابریشم از چهارم شهریورماه در حال انجام است، یادآور شد: هر جعبه تخم نوغان برای کشت پاییزه همانند کشت بهاره ۱۵ هزار تومان در اختیار نوغانداران قرار داده می‌شود.

سروی تصریح کرد: تلاش داریم تا پیله تر ابریشم به صورت تفریخ شده در اختیار نوغانداران قرار گیرد زیرا با اجرای این فرآیند پرورش راحت تر انجام خواهد شد.

رییس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآور شد: نوغانداران در سال گذشته از پرورش پاییزه و قیمت فروش پیله رضایت داشتند، بنابراین انتظار می رود روند پرورش پاییزه در سال‌جاری حداقل به میزان دو برابر افزایش یابد.

به گفته وی؛ با توسعه پرورش پاییزه اقبال نوغانداران از نوغانداری به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی بیشتر خواهد شد.

سروی با بیان این که خوداتکایی صنعت ابریشم طی سه سال گذشته از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد ارتقا یافته است، تصریح کرد: برای خوداتکایی در صنعت ابریشم نیاز به تولید ۳۳۰۰ تن پیله ابریشم وجود دارد.

 

N82929092-72364178

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید