Iranian Agriculture News Agency

مومنی خبر داد:

آغازخرید توافقی سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از خرید توافقی سیب زمینی در استان آذربایجان شرقی توسط صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان خبر داد.

آغازخرید توافقی سیب زمینی در استان آذربایجان  شرقی

صالح مومنی در حاشیه جلسه تنظیم بازار با اعلام این مطلب گفت: سیب زمینی پس از گندم، ذرت، برنج، چهارمین غذای جهان می باشد و دارای موقعیت ثابت و پایدار در جیره غذایی است.

وی با بیان اینکه یک عدد سیب زمینی به وزن 100 گرم حاوی 80 کالری می باشد و کالایی جانشین برای نان و برنج به شمار می رود  ادامه داد: مصرف بیشتر  نان و برنج در برنامه غذایی کشورمان باعث مصرف کمتر این محصول نسبت به سایر کشورها شده است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه سیب زمینی در کشور ما با هدف تامین نیاز داخلی تولید می شود که صرفاً میزان مازاد بر مصرف داخلی، صادر می شود افزود: در سالجاری تولید سیب زمینی استان آذربایجان شرقی 277هزار تن پیش بینی شده، که 35 درصد آن تابستانه می باشد.

وی با بیان اینکه شهرستان عجب شیر به عنوان قطب تولید این محصول، نقش اساسی و محوری در تعیین قیمت سیب زمینی تابستانه استان را دارد ادامه داد: در سالجاری با توجه به بروز مشکلات در صادرات سیب زمینی، برای حمایت از تولیدکنندگان و تنظیم بازار اقدامات لازم جهت خرید حمایتی محصول سیب زمینی به عمل آمده و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی خرید توافقی را از  اول مرداد ماه شروع و همچنان ادامه دارد.

 مومنی افزود: این امر منجر به افزایش قیمت محصول سرمزرعه به مبلغ 2900 تومان شده و موجبات رسیدن به قیمت تعادلی را فراهم نموده است.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید