Iranian Agriculture News Agency

ابوعلی خبر داد ؛

طراحی مشوق های جدید برای صیادان خوزستانی

مدیر کل شیلات خوزستان، از طراحی مشوق های جدید برای صیادان در کارگروه های تخصصی خبر داد.

طراحی مشوق های جدید برای صیادان خوزستانی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان ضمن تبریک فرا رسیدن ایام عید غدیرخم گفت: عید سعید غدیر خم نشانه وفای به عهد و ولایت مداری و تداوم رسالت محمد (ص) در ولایت علی (ع) است.

وی، با بیان اینکه نقش شیلات در تامین پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی بر کسی پوشیده نیست و کارکرد بسیار مهم این صنعت در اشتغالزایی، فعالیت ماهیگیری، ایجاد صنایع جانبی و سایر تاسیسات وابسته اهمیت این صنعت را دو چندان کرده است.

ابوعلی، با اشاره به اهمیت صید و صیادی در شهرستان های آبادان و خرمشهر، به بیان  اقدامات انجام شده برای تکمیل و به روزرسانی تاسیسات و بنادرصیادی در این شهرستان ها پرداخت.

وی گفت: در حال حاضر ۳ بندر صیادی در آبادان و یک بندر صیادی در شهرستان خرمشهر در حال فعالیت هستند؛ همچنین  ۳ پروژه ملی، صید و بنادر ماهیگیری نیز در شهرستان های شادگان، هندیجان و آبادان در دست اجرا هستند.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: بنادری که در حال حاضر فعال هستند قدمت بالایی دارند، در همین راستا، سازمان شیلات ایران، طرح بزرگ بندر صیادی آبادان را در نظر گرفته است که فاز اول این طرح با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهره برداری است و مراحل تکمیلی نیز در حال انجام است.

ابوعلی یادآور شد: طی سفر اخیر معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران، به استان خوزستان، 150 میلیارد ریال به منظور تکمیل بخش زیادی از این پروژه اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: برای توسعه بنادر صیادی در این شهرستان ها، نیز با توجه به شرایط سخت صیادان در شهرستان خرمشهر، در جزیره مینوشهر یک بندر صیادی جایگزین در نظر گرفته شده است که مطالعات رو به اتمام است و در نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی این طرح آغاز خواهد شد.

مدیر کل شیلات خوزستان مزایای احداث این بندر صیادی جدید را حفظ اشتغال برای یک هزار و 500 نفر، کم شدن فاصله 50 کیلومتری صیادان خرمشهری تا دریا‌، حل شدن مشکل تورهای عرضی در رودخانه کارون و فعال شدن صنایع جانبی و گردشگری در منطقه برشمرد.

ابوعلی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عدم لایروبی و رسوب لایه های زیاد در بنادر صیادی باعث تخریب سریع تر سازه ها شده است چه برنامه هایی در دستور کار است گفت: شرایط اقیلمی استان خوزستان به گونه ای است که برخلاف سایر بنادر کشور، عمده بنادر صیادی در رودخانه ها و در محل انتهای رودخانه ها قرار دارند و هر ساله باید رسوب زدایی انجام شود.

ابوعلی، بحث لایروبی بنادر صیادی را مهم خواند و تصریح کرد: متاسفانه، ردیف اعتباری لازم برای عملیات لایروبی بنادر در نظر گرفته نشده است و نیاز به چانه زنی، رایزنی و مکاتبات گسترده دارد؛ اگر چه هر ساله با پیگیری های ممتد از منابع مختلف، اعتبار محدودی برای حل این مسئله تامین می کنیم.  

وی در ادامه اظهاراتش گفت: ارائه خدمات بیمه ای به صیادان در حال انجام است و در این خصوص دو مطلب حائز اهمیت وجود دارد؛ طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی به کارفرمابیمه تعلق نمی گیرد ولی هم اکنون، هر شناور صیادی تا 5 نفر بخشودگی حق بیمه صادر می شود و افزایش معافیت های بیمه ای نیز در حال پیگیری است.

این مقام مسئول، در خصوص سهمیه سوخت شناورها خاطرنشان کرد: میزان سوخت شناورها براساس یک فرمول رسمی بین المللی محاسبه می شود و گاهی اوقات به دلیل بوروکراسی اداری و اخذ تاییدیه از دستگاه های ذیربط ممکن است صیادان با مشکلات جزیی مواجه شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان، در ادامه از طراحی مشوق های جدید برای صیادان در کارگروه های تخصصی خبر داد.

ابوعلی با اشاره به عملکرد یگان حفاظت محیط زیست استان افزود: سال گذشته برخوردهای بسیار شدیدی با متخلفان صورت گرفت و 4 هزار و 877 نفر ساعت گشت دریایی انجام شد و  117 فروند قایق فاقد هویت و 291 لنج صیادی توقیف شدند.

وی اذعان کرد: صیادان مجاز، مهارت و آموزش لازم را فراگرفته اند و اجازه ورود به دریا دارند، در حالی که عمده درگیری یگان استان با تخلفات صورت گرفته از سوی شناورهای غیر مجاز است.

مدیر کل شیلات خوزستان تاکید کرد: دریا به عنوان یک سرمایه ملی است و به منظور حفظ این ذخایر مجبوریم با این تخلفات برخورد کنیم.

ابوعلی در پایان در خصوص لزوم نصب سامانه ردیاب موسوم به AIS بر روی شناورها اظهار داشت: این اقدام جزو ضوابط دریانوردی است و در کشورهای مختلف با موفقیت اجرایی شده است و در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز اجرا شده است و به دلیل هزینه بالای این سامانه، سامانه سجاد با قابلیت کارایی بالا و هزینه پایین تر عرضه شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید