Iranian Agriculture News Agency

توسعه گلخانه ­های شهرستان کرمان در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان کرمان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان گفت: در شهرستان کرمان 30 هکتار سطح زیر کشت گلخانه­ها است که 12هزار متر مربع از گلخانه­های این شهرستان هیدروپونیک هستند.

توسعه گلخانه ­های شهرستان کرمان در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان کرمان

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، نخعی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان، گفت: از لحاظ عملکرد در واحد سطح در کشت های خاکی محصولات سبزی و صیفی به طور متوسط به ازای هر متر مربع 15 الی 20کیلوگرم و درکشت های هیدروپونیک از 30 الی 40کیلوگرم در متر مربع برداشت صورت می گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده عملکرد کشت های هیدروپونیک بالاتر از کشت های خاکی می باشد.

نخعی اظهار کرد: هزینه احداث کشت های هیدروپونیک30  الی 40 درصد بیشتر نسبت به کشت خاکی می باشدکه مربوط به بستر های کشت سیستم های تغذیه و ... می باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه احداث در مورد گلخانه های هیدروپونیک بیشتر از خاکی می باشد ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشت هایی بالا می باشد، هزینه های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین تر و درآمد زایی بالا تری حاصل می گردد، که در نتیجه دوره بازگشت سرمایه سریعتر صورت خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان خاطرنشان کرد: بدلیل اینکه در کشت های هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می گیردو مصرف کودها به طور منظم صورت می گیرد گیاه قویتر و سالم تر و نیاز به سموم جهت از بین بردن آفات و بیماری های خاکزی کمتر است، محصول سالم تر است.

نخعی ابراز کرد: سطح زیرکشت گلخانه های این شهرستان 30 هکتار می باشد که شامل  17 هکتار خیارسبز، 2 هکتار گوجه فرنگی، 5.5 هکتار توت فرنگی، 300 مترمربع فلفل و 5.5 هکتار گل و گیاهان زینتی است.

وی ادامه داد: افزایش سطح و توسعه گلخانه ها در دستور کار این مدیریت است و با انجام اقداماتی از جمله برگزاری کلاس آموزشی، بازدید از واحدها و مجتمع های گلخانه­ای به صورت گروهی، برگزاری دوره های آموزشی بهره برداران آموزش می­یابند.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید