Iranian Agriculture News Agency

توسعه ۲۰۰ هکتاری گلخانه‌های اصفهان مُستلزم تسهیلات است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برای احداث ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان در سال جاری برنامه ریزی شده است اما اجرای آن به تامین اعتبارات نیاز دارد.

توسعه ۲۰۰ هکتاری گلخانه‌های اصفهان مُستلزم تسهیلات است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، احمدرضا رییس‌زاده مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، افزود: اعتبارات این بخش در سال جاری هنوز ابلاغ نشده و با توجه به افزایش چشمگیر هزینه‌ ساخت گلخانه، تخصیص تسهیلات ارزانقیمت، بیش از گذشته ضروریست.

وی خاطرنشان کرد: ساخت هر هکتار گلخانه بالغ بر ۶ میلیارد تومان هزینه دارد و این میزان نسبت به سال قبل ۱۵ و در مقایسه با ۲ سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه به صرفه‌نبودن احداث گلخانه‌ انگیزه سرمایه‌گذار بخش خصوصی را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: بیشترین افزایش قیمت در تجهیزات، سازه و پوشش پلاستیکی رخ داده است.

رییس‌زاده ادامه داد: صدور مجوز از دیگر مشکلاتی است که در توسعه کشت گلخانه‌ای با آن مواجهیم زیرا زمین‌های کشاورزی برای این نوع کشت باید سند شش دانگ داشته باشد و انواع دیگر مالکیت پذیرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تا به حال ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار گلخانه در استان اصفهان ساخته شده است که سالانه بالغ بر ۳۴۰ هزار تُن انواع محصولات تولید می‌کنند.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادنجان، سبزی و برخی گل‌های تزیینی، بیشترین آمار محصولات کشت گلخانه‌ای در استان را تشکیل می‌دهد.

استان اصفهان با داشتن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با برخورداری از شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، بِه، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید