Iranian Agriculture News Agency

کِشت ۷۵ درصد از گونه‌های گیاهان دارویی ایران در استان اصفهان

بیش از ۶۰ گونه از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در کشور معادل ۷۵ درصد در استان اصفهان کشت می‌شود.

کِشت ۷۵ درصد از گونه‌های گیاهان دارویی ایران در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان اصفهان سه هزار و ۲۰۰ هکتار است که با تولید ۴۸ هزار تن جایگاه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است.

آیت پارساییان با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی استان سه هزار و ۶۵۰ هکتار است که با تولید ۱۱ هزار تن رتبه سوم کشورراداردافزود: سطح زیر کشت زعفران در استان، هزار و ۶۱۴ هکتار است که با ۹ تن تولید رتبه چهارم کشور رابه خود اختصاص داده است.

به گفته وی میزان تولید گیاهان دارویی در سال ۹۸، ۶ هزار تن بوده و در سال ۹۹به ۶۵ هزار تن رسیده است.

کارشناس ارشد گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گل محمدی، زعفران، موسیر، زیره سبز، سیاه دانه، بابونه شیرازی، باریجه، آنغوزه را از گیاهان دارویی شاخص در استان اصفهان برشمرد و افزود: بیش از ۱۲ هکتار گیاه آلوئه ورا نیز به‌صورت گلخانه‌ای در اصفهان کشت می‌شود.

پارساییان افزود: در سال ۹۹، حدود ۴۲ هزار تن انواع گیاهان دارویی، اسانس گلاب و عرقیات گیاهی به ارزش بیش از ۱۳ میلیون دلار صادر شده است.

پارساییان با بیان اینکه ۱۰ هزار بهره بردار در بخش گیاهان دارویی گل محمدی و زعفران استان مشغول به‌کار هستند، افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۳۰ هزارتن گیاه دارویی به ارزش ۳۰ میلیون ریال صادر شود.

وی افزود: شیرین بیان، گلاب و عرقیات، موسیر، زعفران، سیر، صمغ، باریجه و آنغوزه به وزن ۲۴ هزار تن و ارزش ۱۳ میلیون دلار در سال ۹۹ به کشور‌های هدف از جمله آلمان، پاکستان، کویت، امارات، افغانستان، چین، سوئد، عراق، قطر، عمان و بحرین صادر شده است.

کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: سالانه به طور معمول برخی اقلام گیاهان دارویی مانند آویشن، کتیرا، موسیر، زعفران، غنچه گل محمدی، اسانس وعرقیات، گلاب، باریجه، پنیرک، زرشک و ترخون به کشور‌هایی مانند کویت، اسپانیا، چین، هند، آلمان، انگلستان، کانادا و ژاپن صادر می‌شود.

به گفته وی، اکنون بیش از ۱۵۰۰ واحد فعال در استان اصفهان بصورت سنتی و صنعتی در فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی مشغول به کارهستند.

این کارشناس به پرداخت تسهیلات ۴ درصدی سامانه سیتا (صندوق کارآفرینی امید) به فعالان بخش گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸۵ طرح گیاهان دارویی در استان به ارزش ۴۵۰ میلیارد ریال به دفتر ملی گیاهان دارویی ارسال شده است.

پارساییان با بیان اینکه بدلیل راه اندازی کارخانه‌ها و واحد‌های بسته بندی فرآوری و صادرات گیاهان دارویی، عرصه‌های منابع طبیعی یارای تامین منابع گیاهی را نداشت، افزود: کشت و کار گیاهان دارویی به‌سرعت در اراضی زراعی کشور و استان توسعه یافت.

استان اصفهان بیش از ۲۸۵ گونه گیاهی به همراه ۳۰۰ نمونه بذر گیاهان دارویی دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید