Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

تجهیز 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به شبکه های آبیاری تحت فشار

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : از ابتدای اجرای طرح سیستم های نوین آبیاری در استان تا کنون ، 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به شبکه های آبیاری تحت فشارتجهیز شده است.

تجهیز 70 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به شبکه های آبیاری تحت فشار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی  درجلسه ستاد آبیاری تحت فشار استان بابیان این مطلب افزود : از این میزان ، 3 هزار و 730 هکتار از اراضی کشاورزی در سال 99 به شبکه  آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و یکهزار و 660 هکتار نیز شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی احداث شده است .

کرامتی اظهار کرد: در راستای  سیاست بازسازی و احیای  قنوات تعداد 384 رشته قنات از ابتدا ی اجرای طرح تا کنون  لایروبی و مرمت شده است.

وی ادامه داد: اجرای 983 کیلومتر انتقال آب با لوله و یکهزار و 510 کیلومتر پوشش بتنی کانال و احداث استخر ذخیره آب کشاورزی به ظرفیت 3 هزار و 922 متر مکعب از دیگر اقدامات اجرا شده در بخش مدیریت آب و خاک کشاورزی است .

کرامتی خاطر نشان کرد: امسال نیز پیش بینی می شود چهار و 500 هکتار آبیاری تحت فشار در سطح استان اجرا و به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی آبهای مرزی استان آذربایجان غربی  با هدف مطالعه و اجرای طرح شبکه های فرعی و به منظور توسعه و بهبود کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است، افزود: این طرح در قالب 25 پروژه به مساخت 61 هزار و 570 هکتار با اعتباری بالغ بر 21 هزار میلیاردریال در حال اجراست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ، شبکه های فرعی آبیاری و آبیاری تحت فشار در حوضه ارس و زاب شامل  شهرستانهای پلدشت، ماکو، شوط، چایپاره، خوی، چالدران  و پیرانشهر را از مهمترین طرح های در دست اجرا در حوزه آبیاری تحت فشار اعلام کرد و افزود: این طرح ها در قالب 25 پروژه از سال 1394 شروع شده و تاکنون 14 هزار و 360 میلیارد ریال اعتبار تخصیص و هزینه شده است که با پیشرفت 96.5 درصد در حال اجراست و معادل 58 هزار هکتار از عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است.

وی تاکید کرد: طبق اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، اراضی کمتر از یک هکتار در صورتی که فاقد توجیه اقتصادی باشند ، سامانه های نوین آبیاری در آنها اجرا نمی شود.

در ادامه هریک از اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه های خود و مسائل و مشکلات موجود بر سر راه اجرای طرحها پرداختند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید