Iranian Agriculture News Agency

توسط ریاست جمهوری صورت گرفت؛

افتتاح ۵۸۵ طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور

بهره‌برداری از ۵۸۵ طرح تولیدی و زیربنایی وزارت جهادکشاورزی در سراسر کشور روز دوشنبه با فرمان رئیس جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شد.

افتتاح ۵۸۵ طرح ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور

به گزارش ایانا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در هشتاد و دومین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، فرمان افتتاح رسمی ۵۸۵ طرح تولیدی و زیربنایی در زمینه تولید محصولات غذایی زراعی و آبزیان و نیز صنایع تبدیلی را در سراسر کشور صادر کرد.

3 طرح آب و خاک به مساحت 66 هزار هکتار در اراضی سطح کشور، 443 طرح صنایع تبدیلی و غذایی ، 118 واحد گلخانه ای و 7 طرح زیربنایی در شرکت شهرک های کشاورزی کشور و همچنین 14 طرح آبزی پروری و زیربنایی شیلات در استان های هرمزگان، بوشهر ،قزوین و سیستان و بلوچستان از جمله طرح ها و پروژه هایی است که امروز با فرمان رئیس جمهور در سراسر کشور بهره برداری رسمی آن آغاز شد

برای اجرای این ۵۸۵ طرح و پروژه ملی‌ که امروز بهره‌برداری رسمی از آنها آغاز می‌شود، ۱۱ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

همچنین با بهره‌برداری از این طرح‌ها برای ۲۴ هزار و ۱۳۴ نفر اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد می‌شود.

روحانی قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های آب و خاک در شهرستان کامیاران استان کردستان با ابراز امیدواری به اینکه همه مسوولان کشور در دولت بعدی بتوانند در کار بسیار مهم کشاورزی گام های بیشتری بردارند، گفت: در این دولت هم بحمدالله کارنامه، کارنامه قابل قبولی است که امروز به مردم ارائه می‌شود .

رئیس جمهور با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اقدامات انجام شده در این حوزه، افزود: این گزارش نشان می‌دهد که کشاورزان محترم، مسوولین کشاورزی، مهندسین عزیز و همه تلاشگران هم در بخش کشاورزی هم در بخش آب (وزارت نیرو) در مجموع کار عظیم و بزرگی را به انجام رساندند که محصول آن را مردم عزیز کشور در زندگی خود و در خودکفایی‌ها و خود اتکایی هایی که امروز هست مشاهده می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: امروز تولید ما هم در برنج هم در شکر هم در زمینه روغن و نباتاتی که از آن روغن استخراج می‌کنیم هم در گندم و هم در آبزیان محصولات ما قابل ملاحظه است و می‌توانیم با هشت سال پیش مقایسه کنیم و این نشانگر تلاش همه عزیزان برای امنیت غذایی مردم بسیار خوب کشورمان است .

رئیس جمهور ادامه داد: از کشاورزانی که با دست پاک و پرتلاش و پینه بسته‌شان کشور ما را از لحاظ مسائل غذایی خودکفا کرده و از 55 درصد خودکفایی به 80 درصد رساندند و این آمار نشانگر کار و تلاش بی وقفه همه عزیزان ما است، تشکر می کنم.

روحانی همچنین در آیین افتتاح 443 طرح صنایع تبدیلی و غذایی در دماوند با اشاره به اهمیت صنایع تبدیلی و غذایی در زنجیره تولید تا مصرف محصولات کشاورزی و غذایی، گفت: در این دولت حرکت خوبی در این زمینه انجام شده است.

رئیس جمهور در ادامه به گلایه مصرف کنندگان از قیمت بالای مواد غذایی و محصولات بسته بندی شده، اشاره کرد و گفت: امروز مصرف کنندگان از هزینه بالای بسته بندی گلایه دارند، اگر بتوانیم با کمک و همکاری دستگاه های مربوطه و بخش خصوصی کار کنیم که بسته بندی مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد ارزشمند است.

روحانی به وزیران جهاد کشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت توصیه کرد همه تلاش خود را انجام دهند تا مواد غذایی با قیمت ارزان تری در اختیار مردم قرار گیرد

رئیس جمهور همچنین قبل از صدور فرمان افتتاح طرح های گلخانه ای و 7 طرح زیربنایی در شهرک های کشاورزی استان اردبیل و تعدادی از دیگر استان های کشور، گفت: احداث و توسعه شهرک‌های کشاورزی یکی از اقدامات بدیع دولت یازدهم و دوازدهم بوده و این شهرک ها قادر هستند میلیون‌ها تن مواد غذایی را بر محصولات ما اضافه کنند.

روحانی افزود: شهرک های صنعتی معمولا به گونه‌ای است که در همه فصول می‌شود با استفاده از سیستم گلخانه‌ای محصولات کشاورزی را تولید کرد و یا در شهرک هایی که امکانات دامپروری وجود دارد به تولید دام پرداخت به طوری که همه خدمات  زیربنایی در یک جا جمع شده و به راحتی استفاده می شود.

 رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح های آبزی پروری و شیلات در استان هرمزگان نیز توسعه در زمینه تولید آبزیان را بسیار خوشحال کننده خواند و افزود: البته هنوز باید بیش از این تلاش شود تا مردم عزیز ما بتوانند با قیمت مناسب از ماهی و دیگر آبزیان استفاده کنند و همچنین زمینه برای صادرات بیشتر این محصولات نیز فراهم شود.

روحانی با بیان اینکه در زمینه پرورش ماهیان در دریا نیز کار بسیار بزرگی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفت و گسترش یافت، اظهار داشت:  برای تولید و پرورش ماهیان در دریا نیز اقدامات زیادی انجام شده که در ابتدا با همکاری و کمک شرکتهای خارجی بود اما امروز خوشبختانه با تلاش شرکت های دانش بنیان برای تامین پروتئین در کشور در مسیر خوداتکایی و خودکفایی هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید