Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

اجرای 618 هزار هکتار عملیات زیربنایی آب و خاک در دولت تدبیر و امید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع در 8 سال دولت تدبیر و امید، 618 هزار هکتار عملیات زیر بنایی در بخش آب و خاک انجام شده است در حالی که از ابتدای انقلاب تا سال 92، حدود 400 هزار هکتار عملیات زیر بنایی در بخش آب و خاک انجام شده بود.

اجرای 618 هزار هکتار عملیات زیربنایی آب و خاک در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور ریاست جمهوری، با بیان این که از ابتدای انقلاب تا سال 92، حدود 400 هزار هکتار بوده و پروژه سیستان وجود نداشته است، عنوان کرد: در مجموع در 8 سال دولت تدبیر و امید، 618 هزار هکتار عملیات زیربنایی در بخش آب و خاک انجام شده که 295 هزار هکتار در خوزستان، 46 هزار هکتار در سیستان و بلوچستان، 100 هزار هکتار زهکشی در منطقه گلستان و 50 هزار هکتار آبیاری و زهکشی در مناطق پراکنده و 127 هزار هکتار هم مربوط به شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور بوده است.

وی افزود: امروز 3 طرح آب و خاک به مساحت 66 هزار هکتار از اراضی با دستور ریاست جمهوری به بهره‌برداری خواهد رسید.

خاوازی در رابطه با پروژه‌های صنایع غذایی و تبدیلی اظهار کرد: در این بخش در سال 92 ، کل ظرفیت فرآوری، بسته بندی و نگهداری مواد غذایی 32 میلیون تن بود که در حال حاضر به 72 میلیون تن رسیده است و این اقدام در کاهش ضایعات، نگهداری و صادرات نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: ظرفیت سردخانه‌های نگهداری مواد غذایی بالای صفر در سال 92، 750هزار تن بود که این رقم به 4 میلیون تن ظرفیت رسیده است که به کشاورزان برای توسعه صادرات و نگهداری از محصولات کمک می‌کند.

خاوازی با اشاره به پروژه‌های شهرک‌های کشاورزی تصریح کرد: شهرک‌های کشاورزی مولود دولت تدبیر و امید است و در نیمه دوم سال 92 اجرای آن در هیئت دولت مصوب شده است و امروز 295 شهرک کشاورزی در کشور احداث شده است که در زمینه گلخانه، شیلات و دامپروری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: 103 شهرک متعلق به بخش خصوصی بوده و باقی شهرک‌ها دولتی و جزء اراضی ملی است که کلیه زیرساخت ها اعم از گاز و برق توسط دولت در اختیار این شهرک‌ها قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: این شهرک‌ها به صورت کاملا تخصصی به مسائل کشاورزی می‌پردازند و تمام ابعاد زنجیره ارزش در این شهرک‌ها قرار دارد که به برندسازی، توسعه صادرات و دانش بنیان شدن بخش کشاورزی می‌توانند کمک کنند.

وی با بیان این که بخش شیلات رشد بسیار خوبی داشته است، عنوان کرد: در بخش ماهیان خاویاری افزایش تولید داشته‌ایم و از صید دریایی به سمت تولید در خشکی رفته ایم و بالغ بر 170 مزرعه ماهیان خاویاری در کشور داریم که یکی از پروژه‌های امروز برای افتتاح توسط ریاست جمهوری است.

خاوازی در رابطه با پرورش ماهی در دریا گفت: پرورش ماهی در دریا پیش از دولت تدبیر و امید در کشور وجود نداشت و در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفت و امروز نزدیک به 13 هزار تن ظرفیت این نوع تولید را در کشور داریم و با پروژه امروز 2هزار و 600 تن به ظرفیت تولید ماهی در دریا اضافه خواهد شد.

وی افزود: در ابتدای کار برای تجهیزات این نوع پرورش ماهی، 100 درصد وابسته به واردات بودیم اما امروز 90 درصد از این تجهیزات توسط شرکت‌های دانش بنیان در داخل بومی سازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تولید ماهیان زینتی بیان کرد: تولید ماهیان زینتی بسیار اشتغال‌زا است و صادرات ما در این زمینه در این 8 سال تقریبا 8 برابر شده است که می تواند در اشتغالزایی بسیار موثر باشد.

وی در پایان از تلاش‌ها و حمایت‌های مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی در پیشبرد پروژه‌های بخش کشاورزی قدردانی کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید