Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی بهاره و خشکسالی عاملان کاهش تولید سیب گلاب در استان اصفهان است

برداشت سیب گلاب در استان از ابتدای تیرماه شروع شده و همچنان ادامه دارد و با پیش بینی‌های صورت گرفته ۱۵ هزار تن سیب گلاب روانه بازار می‌شود.

سرمازدگی بهاره و خشکسالی عاملان کاهش تولید سیب گلاب در استان اصفهان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به برداشت سیب گلاب از 2هزار هکتار باغات استان، اظهار داشت: برداشت سیب گلاب بهاره استان از اوایل تیرماه آغاز شده و تا نیمه مرداد‌ماه ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود بیش از 15 هزار تن انواع سیب گلاب بهاره تا نیمه دوم مرداد ماه برداشت و روانه بازار مصرف شود.

احمدرضا رئیس‌زاده افزود: ارقام سیب گلاب استان براساس تاریخ رسیدن متفاوت است و انواع سیب گلاب اصفهان،گلاب کهنز و سلطانی در استان وجود دارد.

وی با بیان میزان مساحت 3 هزار هکتاری باغات سیب گلاب در استان گفت: از این میزان در سطح نزدیک به هزار هکتار در پاییز سیب گلاب سلطانی برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: حدود90 درصد باغات سیب گلاب استان در شهرستان سمیرم و بخش‌هایی دیگر در شهرستان‌های شهرضا، دهاقان  و کاشان قرار دارند.

وی ادامه داد: سیب گلاب به صورت تازه مصرف می شود و این محصول  بیشتر در استان اصفهان و انواع دیگر سیب مانند سیب زرد و قرمز به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر می‌شود.

رئیس‌زاده سرمازدگی بهاره و تداوم خشکسالی را از مهم‌ترین مشکلات باغداران دانست و افزود: سرمازدگی بهاره و تداوم خشکسالی دو عامل مهم کاهش تولید سیب گلاب استان در سال جاری هستند که این مشکل سایر باغات استان مانند درختان شلیل، آلو، انگور و گلابی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و حدود یک سوم باغات تحت تنش آبی قرار دارند.

وی توصیه‌هایی برای مصرف بهینه آب و کاهش مشکلات ناشی از تنش آبی در باغات ارائه کرد و گفت: روش‌های جدید آبیاری، کنترل علف‌های هرز و استفاده از کود پتاسه می‌تواند در کاهش تاثیر کم آبی و افزایش مقاومت درختان موثر باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید