Iranian Agriculture News Agency

نوروزی خبر داد:

پایان برداشت محصولات پاییزه در خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با پایان برداشت محصولات پاییزه 2 میلیون و 418 هزار تن محصول استراتژیک گندم، چغندر قند و کلزا در استان خریداری شد.

پایان برداشت محصولات پاییزه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که فصل برداشت محصولات پاییزه در استان به پایان رسیده است، گفت: در سال زراعی 1400-1399 در سطحی حدود 19 هزار هکتار از مزارع استان چغندر قند پاییزه کشت شد که این میزان نسبت به سال پیش 6 هزار هکتار افزایش داشته است.

وی افزود: از این میزان سطح کشت شده یک میلیون و 170 هزار تن محصول با عیار۱۴.۹ برداشت شده است.

نوروزی با بیان اینکه 10 کارخانه قند در استان خرید چغندر قند را بر عهده داشتند گفت: از این تعداد یک کارخانه درون استانی و در شهرستان شوش مستقر بود.

وی در ادامه به کشت قراردادی کارخانجات قند با کشاورزان نیز اشاره و اضافه کرد: این کارخانجات خدمات نهاده ای و فنی را در زمان کاشت و داشت به کشاورزان ارائه و در زمان برداشت مکلف به خرید محصول بودند.

وی ادامه داد:  با توجه به افزایش سطح کشت وعلیرغم نگرانی ها برای حمل این میزان محصول، با همراهی استاندار و همه دستگاههای مربوطه و حمایت وزارت خانه و پیگیری های ستاد برداشت با مشکلات کمتری در حمل نسبت به سال های گذشته روبرو بودیم .

نوروزی اظهار داشت: با توجه به اینکه دوره رشد چغندر قند در استان در فصل پاییز و زمستان است نیاز آبی آن از نزولات جوی تامین می شود لذا نیاز آبی آن نسبت به چغندر قند بهاره که در استان های معتدل و سردسیر کشت می گردد پایین تر  بوده به طوریکه میانگین نیاز آبی چغندرقند پاییزه 7 تا 8 هزار متر مکعب می باشد و این میزان در چغندرقند بهاره 12 تا 13 مترمکعب است.

وی در ادامه با اشاره به پایان کشت گندم در استان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم آبی در استان در سال زراعی پیش 397 هزار هکتار و دیم 173 هزار هکتار بود که با توجه به خشکسالی و خسارات به وجود آمده سطح قابل برداشت در مزارع آبی به 387 هزار و در دیم به 73 هزار هکتار  با خسارت بالای 50 تا 60 درصد رسید.

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته یک سال چالشی برای گندم استان بخصوص گندم دیم بود افزود: یک میلیون و 400 هزار تن گندم از سطح مزارع برداشت و حدود یک میلیون و 147 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری گردید و استان خوزستان با اختلاف همچنان رتبه اول تولید و خرید گندم در کشور را از آن خود کرد.

وی اظهار داشت: با همت غله و خدمات بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و بانک کشاورزی وجه خرید گندم به موقع به کشاورزان پرداخت گردید.

نوروزی ادامه داد: در سال جاری با تلاش کشاورزان، شرکت های تولید بذر، همکاری موسسه ثبت گواهی بذر نهال و مراکز تحقیقات کشاورزی و بانک کشاورزی حدود 57 هزار تن گندم در طبقات مختلف بذری تامین شده که نسبت به سال گذشته رشد 28 درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می شود در تامین بذر گندم، کشاورزان مشکلی نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به کسب رتبه نخست خوزستان برای اولین بار در تولید محصول روغنی کلزا نیز اشاره و اضافه کرد: بیش از 230 هزار تن کلزا در کشور خریداری شد که 101 هزار تن آن متعلق به خوزستان بوده است.

تورج نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته 68 هزار تن محصول کلزا از کشاورزان استان خریداری شد افزود: بدلیل خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از 4 هزار هکتار از مزارع آبی کلزا و 4 هزار هکتار از مزارع دیم به طور کامل از بین رفت و مابقی سطح اراضی دیم حدود 50 تا 60 درصد با خسارت روبرو شد.

وی تصریح نمود: برای نخستین بار با مشارکت کارخانجات روغن کشی ماهی دشت و نوید خلیج فارس کشت قراردادی کلزا در سطح 26 هزار هکتار صورت گرفت .

نوروزی با بیان اینکه با توجه به خاصیت گیاه کلزا این گیاه برای تناوب با گندم یک گیاه ایده آل می باشد اضافه کرد: همه بذر هیبرید کلزای بهاره مناطق گرم و نیمه گرم کشور در استان خوزستان تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید