Iranian Agriculture News Agency

ماکنعلی مطرح کرد:

تولید و صادرات محصولات خاویاری با نظارت سازمان دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت تنظیم مقررات بهداشتی برای تمامی محورهای تولید، تکثیر و امنیت زیستی در مزارع پرورشی را بر عهده دارد و تولید و صادرات محصولات خاویاری هم از این قاعده مستثنی نیست.

تولید و صادرات محصولات خاویاری با نظارت سازمان دامپزشکی

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ششمین همایش ملی و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور، دارای دو مسئولیت عمده و خطیر تنظیم مقررات بهداشتی برای تمامی محورهای تولید، تکثیر و امنیت زیستی در مزارع پرورشی و دیگری نظارت بهداشتی بر تمامی محصولات مرتبط دامی و شیلاتی است.

وی ادامه داد: به همین دلیل تولید و صادرات محصولات خاویاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نظارت بهداشتی این سازمان، تمامی مراحل آن را در بر می‌گیرد.

ماکنعلی تصریح کرد: این نظارت‌ها و نیز سیاست‌گذاری‌های مربوط به موارد بهداشتی، نه تنها مانع تولید نیست، بلکه تضمینی برای سلامت جامعه و هموار کردن مسیر صادرات و تجارت با بازارهای بین المللی است.

به گفته وی، سازمان دامپزشکی کشور، اصلی ترین و مهمترین سازمان متولی و مرجع ذیصلاح در امر سلامت محصولات دامی بوده و در این حوزه باید پاسخگو باشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که سازمان دامپزشکی کشور توانسته است از بودجه 8.5 میلیون یورویی اتحادیه اروپا (ITC) استفاده کرده و NRP (برنامه ملی پایش باقیمانده ها) ماهیان خاویاری را بر اساس مدل جدید طرح ریزی و اجرا کند، خاطرنشان کرد: در این مسیر، بیش از 100 واحد از مزارع پرورشی ماهیان خاویاری، توانسته اند کد مربوطه را دریافت کنند و محصولات‌شان را بدون هیچ مشکلی به بازارهای بین‌المللی به ویژه کشورهای اروپایی صادر کنند.

وی افزود: سازمان دامپزشکی به منظور اعمال کنترل و نظارت بهداشتی، بر اساس برنامه مراقبت تدوین شده، هر شش ماه یکبار از این واحدها بازدید کرده و آنها را از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد سنجش قرار می‌دهد.

ماکنعلی با اشاره به این که در حال حاضر، صادرات فراورده‌های محصولات شیلاتی، در گروه A قرار دارد، ابراز امیدواری کرد: همکاری بخش خصوصی و دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، خللی در انجام وظایف نظارتی و سیاست‌گذاری سازمان دامپزشکی کشور وارد نشود تا ضمن تداوم تولید سالم و بهداشتی، صادرات این محصولات نیز رونق گیرد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید