Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد:

سایه تب کریمه کنگو بر مراسم عید قربان

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماریهای واگیر در دام های اهلی و وحشی است که قابل انتقال به انسان است.

سایه تب کریمه کنگو بر مراسم عید قربان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، صدیقه کاظمی نیا معاون سلامت اداره  کل دامپزشکی استان کرمان ضمن هشدار به شهروندان از آنان خواست در استانه عید سعید قربان، خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را جدی بگیرند.

وی گفت: از جمله بیماری های احتمالی قابل انتقال از دام های قربانی الوده و گوشت آنها به انسان بیماری تب کریمه- کنگو می باشد که یکی از بیماری های تب های خونریزی دهنده ویروسی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  در دام فاقد علائم بالینی مشهود بوده و تنها با ایجاد واکنش تب همراه می باشد، اعلام کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان کشنده و خطرناک می باشد و اداره کل دامپزشکی استان کرمان برای جلوگیری از شیوع این بیماری تمهیدات پیشگیرانه اندیشیده است. 

این مسئول با بیان اینکه بیماری شغلی بوده و سلاخان، کشاورزان، دامداران، کارکنان کشتارگاه، افراد شاغل در آزمایشگاه‌ها، زنان خانه دار و همه افرادی که با فرآورده‌های دامی خام در ارتباط هستند، جزو افراد پرخطر از نظر ابتلا به تب کریمه کنگو به شمار می روند، افزود: افرادی که خارج از کشتارگاه اقدام به کشتار دام می‌کنند و افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می‌کنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلاء به تب کریمه کنگو هستند.

وی افزود: به افرادی که تصمیم دارند امسال قربانی را انجام دهند، توصیه اکید می‌شود که دام را از محل مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند که سم پاشی و مبارزه با کنه انجام شده است.

کاظمی نیا از ساماندهی کشتار دام، نظارت بهداشتی بر استحصال، حمل و عرضه گوشت و آلایش دامی ( مجهز کردن کلیه کشتارگاه های استان به پیش سردکن و نگه داشتن لاشه به مدت 24 ساعت در آن و ...)، بهسازی دامداری های سنتی و اماکن دامی توسط این اداره کل خبر داد و ادامه داد: در کشتارگاه‌ها، دامپزشکان حضور دارند و ضمن معاینه دام با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود و ویروس در فرآیند جمود به راحتی از بین می‌رود.

وی بیان داشت: از جمله اقدامات دیگر این اداره کل برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو شامل ارتقای همکاری بین بخشی، آموزش عمومی، اختصاصی و اطلاع رسانی به مردم بخصوص اقشار در معرض خطر، مطالعه و مراقبت بیماری، مبارزه با انگل های خارجی، ضوابط قرنطینه ای و ساماندهی تردد دام (قبل از حمل، در ایستگاه های بازرسی و پس از ورود دام زنده در مقصد ) و نیز بیماری یابی سریع مبتلایان انسانی است.

کاظمی نیا اظهار داشت: ویروس از طریق له کردن کنه های آلوده، گزش توسط کنه های الوده وتماس با خون و بافت دام های آلوده به انسان منتقل می شود، همچنین ویروس از انسان های بیمار به طور مستقیم از طریق تماس و یا تماس با خون و بافت های آلوده به انسان های دیگر قابلیت انتقال دارد.

وی درخصوص بقای ویروس در فرآورده های دامی بیان کرد: از آنجایی که ویروس بسیار حساس بوده و مقاومت زیادی در برابر کاهش PH ندارد، خونگیری کامل لاشه پس از کشتار، تکمیل جمود نعشی و کاهش اسیدیته گوشت در فرآیند از بین بردن ویروس موثر  می باشد، همچنین نگهداری کبد و کلیه به مدت حداقل 3 روز در دمای 2 تا 8 درجه، امکان انتقال بیماری را به حداقل می‌رساند.

وی در این رابطه افزود:  پوست دام ها پس از کشتار ممکن است دارای کنه های آلوده باشند و ممکن است این کنه ها مجدداً به انسان بچسبند، کنه ها پس از کشتار، به علت کاهش درجه حرارت از بدن دام ها جدا می شوند و می تواند در صورتیکه به تازگی خونخواری را در دام شروع کرده باشد و تغذیه آن ها کامل نشده باشد، مجددا به انسان متصل شوند و از این نظر دارای خطر باشند.

کاظمی نیا اعلام کرد: در صورت مبارزه با انگلهای خارجی میتوان جمعیت کنه ها را کاهش داد و از این منظر انجام هدفمند و موثر این برنامه برای کاهش زیان های ناشی از انگل های خارجی و بیماری های منتقله توسط بندپایان توصیه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه افزود: برای این منظور سم‌پاشی محیط و بدن دام برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو در استان انجام می گردد بطوری که از ابتدای سالجاری  22383 راس دام و بیش از 232600 متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام سمپاشی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان در پایان اعلام کرد: از آن جا که گوشت های دارای مهر و لیبل دامپزشکی از سیستم پیش سردکن عبور نموده اند لذا سلامت آن ها 100 درصد از نظر این بیماری مورد تایید می باشد لذا به شهروندان توصیه می کنیم ضمن اینکه فراورده های دامی مورد نیاز خود را فقط از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری می کنند، از کشتار غیرمجاز دام جدا خودداری کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید