Iranian Agriculture News Agency

کرامتی اعلام کرد:

تولید 100 درصد نیاز آذربایجان غربی به بذور اصلاح شده در داخل استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : سالانه ۶۵ هزار تن بذر گندم برای کشت در مزارع دیم و آبی استان نیاز است که صدرصد آن در داخل استان تولید می شود.

تولید 100 درصد نیاز آذربایجان غربی به بذور اصلاح شده در داخل استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، با هدف بررسی برنامه تولید بذر و پیگیری روند اجرای آن در سال زراعی جاری جلسه کمیته بذر در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان تشکیل شد.

اکبر کرامتی در این جلسه با بیان اینکه امسال حدود ۵ تا ۶ هزار تن از بذور گندم تولیدی استان به استانهای دیگر ارسال می شود،   اظهار کرد: در سال زراعی جاری بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۱۷ هزار تن بذر اصلاح شده گندم و جو  توسط ۸  شرکت فرآوری و تولید بذر در استان تولید می شود.

کرامتی ادامه داد: در حال حاضر ده واحد بوجاری رسمی در سطح استان فعالیت دارند که به کار بوجاری گندم و جو مشغول هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه  امسال عدم بارش باران کافی و در نتیجه خشکسالی شرایط ویژه‌ای در تأمین بذر فراهم کرده است، به کشاورزان توصیه کرد از مزارع خود اقدام به ذخیره‌سازی بذر خودمصرفی کنند که تا با تایید مرغوبیت ناظرین نظام مهندسی کشاورزی استان اقدام به استفاده در مزارع در زمان کشت کنند.

وی ضمن تاکید بر اهتمام تمام اعضای کمیته به ویژه پیمانکاران تولید کننده بر تحقق کامل برنامه بذر خواستار مساعدت بانک کشاورزی در پرداخت به موقع تسهیلات سرمایه در گردش خرید بذر شد.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت : حمایت و نظارت بر شرکت های فرآوری بذر برای تامین بذور مورد نیاز استان و نظارت بر دستگاههای خودمصرفی باید در اولویت کارهای اجرایی سازمان قرار گیرد و با اجرای برنامه های اموزشی و ترویجی استفاده از بذور اصلاح شده بین کشاورزان باید افزایش پیدا کند.

جعفر وحدت تاکید کرد: بذر به عنوان پایه مهم تولید در محصولات زراعی به ویژه گندم و جو نقش مهمی در افزایش تولید دارد و یکی از نهاده های مهم و تاثیر گذار در جهت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم محسوب می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید