Iranian Agriculture News Agency

لزوم بهره گیری از ظرفیت پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در نشست معرفی ظرفیت های پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی گفت :جایگاه تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی در هر جامعه روشن است و باید از ظرفیت فناوری نو برای توسعه این بخش استفاده کرد.

لزوم بهره گیری از ظرفیت پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،عطاءالله ابراهیمی در جلسه معرفی ظرفیت‌های پارک علم و فناوری در بخش کشاورزی با حضور نخبگان این بخش افزود:هم‌اکنون میزان تولیدات بخش کشاورزی استان افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ تن است که با استفاده از دانش و فناوری جدید می‌توان میزان تولیدات این حوزه را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود و تحریم‌های حاکم بر کشور، در توسعه بخش کشاورزی باید از ظرفیت و توان بخش نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه استفاده کرد تا از وابستگی این حوزه به سایر کشورها جلوگیری کرد.

به گفته وی، جایگاه تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی در هر جامعه روشن است و باید از ظرفیت فناوری نو برای توسعه این بخش استفاده کرد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری در کشاورزی به عنوان دغدغه اصلی مدیران ارشد استان است، گفت: در استان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور برای توسعه بخش کشاورزی به خوبی استفاده نشده است.

وی اظهار داشت: برای خودکفایی استان در برخی حوزه‌ها مانند تولید بذر، نهال، تولید ماشین‌آلات مورد نیاز کاشت، داشت و برداشت متناسب با جغرافیای استان نیاز به فعالیت‌های پژوهشی است که برخی از این فعالیت‌ها از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری انجام شده اما به دلیل کم بودن ارتباط بین این شرکت‌ها و بخش دولتی، مسوولان و بهره برداران، اطلاعی در این زمینه وجود ندارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون چهار هزار حلقه چاه آب در استان فعال است و با توجه به بحث خشکسالی و کم‌آبی موجود در استان، بهره‌برداری آب از دغدغه‌های مهم بخش کشاورزی است که برای بهره‌وری مناسب بخش کشاورزی چهار هزار کنتور آب هوشمند نیاز بود و به دلیل تحریم‌ها این کنتورها با کمبود مواجه شد، در صورتی که این کنتورها در شرکت‌های فناوری استان تولید می‌شد.

وی اظهار داشت:سازمان جهادکشاورزی استان برای حمایت از تولیدکننده محصولات و کشاورز، به عنوان پل ارتباطی بین تولیدکنندگان محصول نوآوری و کشاورز است تا بین کشاورزان و تولیدات‌کنندگان محصولات، اعتماد ایجاد کند.

ابراهیمی به نیاز استان در حوزه برخی محصولات از جمله بذر پایه‌های رویشی، نشاها و کشت بافت، مینی تیوبر سیب زمینی اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکلات و نیازها باید بخش تحقیقات کشاورزی هم ورود پیدا کند و با ارائه طرح‌های تحقیقاتی به پشتوانه فعالیت این شرکتها، از طرح‌های جدید حمایت کند.

ابراهیمی افزود:هم‌اکنون برای خرید هر کیلوگرم مینی تیوبر سیب زمینی ۹۰ هزار تومان کشاورز هزینه می‌کند در صورتی یک شرکت فناور در استان مراحل ثبت گلخانه و تولید این محصول را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در استان یک‌هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی وجود دارد، گفت: ۴۰۰ گونه از این تعداد خاصیت دارویی دارد و باید برای فراوری و اسانس‌گیری این محصولات از توان علمی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استفاده کرد.

ابراهیمی بر توسعه بحث کشاورزی قراردادی برای افزایش تولید و ضریب اطمینان کشاورز تاکید کرد و گفت: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای است که تولیدات سالم دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به بحث خشکسالی و کمبود آب در استان افزود: استفاده از آب سبز در استان مورد تاکید است و باید از نرم‌افزار و تجهیزات در بخش خدمات کشاورزی استقبال کرد.

حسین برزگر افزود: افزایش ارتباط بین فعالان حوزه کشاورزی و پارک علم و فناوری نیاز به برنامه‌ریزی دارد و نبود ارتباط بین حوزه کشاورزی و پارک علم و فناوری باعث ضرر و آسیب به حوزه  کشاورزی و فعالیت نخبگان فعال در این حوزه شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تن بذر نیاز است، گفت: هم اکنون در حوزه تولید گیاهان دارویی،  نهاده و ماشین‌آلات با مشکل مواجه هستیم که باید از ظرفیت نخبگان و فعالان حوزه فناوری برای خودکفایی استفاده کرد.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست بر استفاده از توان علمی فعالان حوزه فناوری در استان در حوزه های مختلف به خصوص کشاورزی تاکید کرد و گفت: فرهنگ و باور برخی لایه‌های مدیریتی و مردم نسبت به تولیدات فناوری جدید در استان پایین است.

اسماعیل پیرعلی افزود: با توجه به ظرفیت استان در حوزه کشاورزی و به خصوص گیاهان دارویی باید در حوزه اسانس‌گیری، بسته‌بندی محصول و فرآوری محصولات فعالیت بیشتری انجام شود تا ارزش افزوده محصولات افزایش پیدا کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید