Iranian Agriculture News Agency

چهار درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور متعلق به استان قزوین است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: استان قزوین در زمینه تولید محصولات کشاورزی جزء استان‌های برتر کشور است و با مساحتی حدود یک درصد خاک کشور، بیش از ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

چهار درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور متعلق به استان قزوین است

به گزارشخبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست تخصصی طرح تحقیقی، ترویجی و توسعه ای برای افزایش تولید و بهبود کیفیت ذرت که با حضور علی اکبر مویدی معاون سازمان و رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی کشور در سالن باغستان برگزار شده بود، با اعلام این مطلب افزود: ۲۸۷ هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به زیر کشت محصولات زراعی و باغی رفته و سالانه ۲۹۰ هزار تن محصول زراعی، ۶۲۵ هزار تن محصول باغی از آن بهره برداری می‌شود.

اسماعیلی به اجرای طرح‌های بسیار خوب کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و گفت: نظام‌های گندم دانش بنیان و پروژه ایران سیمیت، معرفی ارقام برتر بذر گندم دیم مانند باران، طرح الگوی کشت دیم، طرح‌سیدا، تولید محصول سالم و یاوران تولید از مهم ترین طرح‌هایی بوده که با همکاری کارشنان ترویج و آموزش کشاورزی در استان اجرایی شده است.

این مسؤول بیان کرد: در طرح یاوران تولید با هدف شناسایی موانع و مشکلات تولید برای اولین بار در کشور توانستیم سامانه توزیع کود را راه‌اندازی کنیم که این موضوع مورد توجه وزیر محترم جهاد کشاورزی قرار گرفت تا در دیگر استان‌های کشور راه‌اندازی شود.

اسماعیلی به تزریق اعتبار سه میلیارد تومان در صندوق‌های زنان روستایی استان نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت زنان روستایی با هدف توانمدسازی و ایجاد اشتغالزایی برای آن‌ها و همچنین بکارگیری کارشناسان بسیجی در حوزه زراعت از دیگر اقداماتی بوده که در این چندسال گذشته مورد توجه ویژه قرار داشت.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه استان قزوین با سطح زیر کشت ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار و میانگین برداشت ۵۸ تن در هر هکتار ذرت علوفه‌ای رتبه دوم کشور از نظر تولید این محصول را در اختیار دارد، از اجرای طرح کشاورزی مشارکتی دانش‌بنیان کشت ذرت در این استان به عنوان یکی از سه استان پایلوت برای اجرای این طرح در کشور استقبال کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید