بازاری خبر داد:
صادرات بیش از ۴۹ میلیون دلاری گل و گیاهان دارویی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰
مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی ۳ ماهه ابتدای سال جاری، به میزان ۲۹ هزار تن گل و گیاهان دارویی، خوراکی، تزئینی و صنعتی به ارزش بیش از ۴۹ میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، از لحاظ وزنی ۵۸ درصد افزایش داشته است.
به گزارش ایانا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری، با بیان این خبر گفت: از این میزان، صادرات زعفران به تنهایی معادل ۲۶ میلیون دلار و ۵۲ تن بوده است که با در اختیار داشتن ۵۳ درصد از سهم ارزشی از کل صادرات گروه مهمترین محصول این گروه است.
وی اظهار داشت: صادرات چای نیز طی ۳ ماهه سال جاری معادل ۴ هزار تن به ارزش ۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۷۲۸ درصد و از نظر وزنی ۶۴۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل دفتر هماهنگی توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی افزود: زعفران، ریشه و عصاره شیرین بیان، گل شاخه بریده و غنچه گل و سایر گیاهان زینتی، گیاهان دارویی، چای و سایر(شامل غلات، نباتات علوفهای، محصولات صنعتی و...) در زمره این گروه از محصولات هستند.
وی ادامه داد: کشورهای چین، امارات، اسپانیا، پاکستان، عراق و آلمان جزو بازارهای مهم صادراتی این محصولات محسوب میشوند.
بازاری تاکید کرد: بر اساس مصوبه ۲۵/۰۶/۹۹ میز ملی زعفران به منظور انسجامبخشی و یکپارچگی در اعلام مواضع بخش خصوصی زعفران، رئیس شورای ملی زعفران ایران به عنوان سخنگوی این شورای تعیین و مقرر شد مواضع رسمی بخش خصوصی صرفاً توسط سخنگوی شورای ملی زعفران اعلام و اطلاعرسانی شود.
وی یادآور شد: صنعت زعفران در تمام زنجیره ارزش از تولید تا صادرات نیازمند هماهنگی، همگرایی و مشارکت فعال تمامی دستاندرکاران دولتی و غیردولتی است و بایستی منافع ملی فصلالخطاب مواضع و برنامههای دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی بوده و مجلس شورای اسلامی نیز با نگاه ملی به انسجام و یکپارچگی برنامهها در راستای تحقق اهداف صادراتی زعفران کمک کنند.
وی تاکید کرد: صادرات، محور پایداری و توسعه صنعت زعفران و حافظ تولید و اشتغال این صنعت در مناطق محروم و کمبرخوردار استانهای شرقی کشور است و بایستی زیرساختهای آن با مشارکت منابع بودجهای ملی و استانی و کمک مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تجهیز و تقویت شود.
وی افزود: شورای ملی زعفران ایران به عنوان تشکل فراگیر ملی و قانونی زیرمجموعه اتاق بازرگانی ایران مسئول هدایت، هماهنگی، ساماندهی و بسترسازی برای جلب مشارکت تمامی ذینفعان بخش خصوصی در زنجیره ارزش زعفران است.
دیدگاه تان را بنویسید