Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی برداشت ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره بهپیش بینی برداشت ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی، گفت: این استان دارای ۱۲ هزارو ۶۰۰ هکتارباغ گیلاس و آلبالو است.

پیش بینی برداشت ۳۸ هزار تن گیلاس و آلبالو در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب، گفت:  از این میزان 11 هزارو 300   هکتار  بارور و مابقی غیربارور است.

محمد میری افزود: عمده شهرستان‌های تولیدکننده این محصولات در استان شامل چناران ،مشهد، طرقبه شاندیز، نیشابور ،تربت جام  وفریمان هستند که بخش عمده سطح زیرکشت وتولید این محصولات را به خود اختصاص داده اند ، رقم عمده گیلاس در استان تک دانه و سیاه مشهد ودر آلبالو ارقام مجاری ومحلی است و در کنار آن سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود 38 هزار  تن گیلاس والبالو در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که بدلیل پدیده های سرمازدگی اسفند ماه 1399 ،همچنین خشکسالی و عدم تامین اب مورد نیاز بدلیل کاهش ابدهی قنوات و رودخانه ها در باغات مناطق کوهپایه ای و تنشهای دمایی سال جاری، شاهد کاهش 45 درصدی تولید محصول نسبت به سال گذشته هستیم.

وی گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغ‌های سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: آلبالو و گیلاس تولیدی در استان خراسان رضوی از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده وعمده آن در این استان مصرف تازه خوری داشته و مازاد آن به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود ، ضمن اینکه بخشی از محصول تولیدی نیز به کشورهای روسیه ،عراق ، ترکیه ، افغانستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

محمد میری اضافه کرد:  از مشکلات عمده گیلاس کاران باروری کم درختان گیلاس بخصوص رقم تکدانه مشهدی است که پیشنهاد می شود باغداران با اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گیلاس نسبت به جایگزینی ارقام معرفی شده توسط مرکز تحقیقات کشاورزی اقدام کنند .

وی تصریح نمود:  باغداران برای کاهش خسارت نسبت به بیمه کردن باغ ها نزد صندوق بیمه محصولات کشاورزی ، تقویت درختان ، استفاده از سامانه های ضد تگرگ ، مه پاش، سیستمهای گرمایشی و استفاده از ارقام دیرگل ومتحمل به سرما  ، اقدام کنند.

وی گفت: در طول دوره برداشت به طور متوسط در هر هکتار 30 نفرروز مشغول بکار می شوند که در مجموع حدود 340 هزار نفر روز در محدوده زمانی برداشت این محصولات در سطح استان مشغول بکار می شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:  از جمله اقدامات انجام شده طی سالهای اخیر در راستای بهبود کمی وکیفی عملکرد محصول میتوان به( اجرای برنامه های اصلاحی از قبیل توصیه های فنی در زمینه کاشت ارقام سازگار و پر محصول و کاشت ترکیبی ارقام در خصوص افزایش گردافشانی ، استفاده از کندوی زنبور عسل همزمان باگرده افشانی در باغات گیلاس ، اجرای طرح سرشاخه کاری در باغات قدیمی و کم بازده و استفاده از ارقام جدید وارداتی پرمحصول و با بازارپسندی مناسب ، احداث باغات مدرن متراکم  و اصلاح ونوسازی و هرس باغات قدیمی)  اشاره کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید