Iranian Agriculture News Agency

900 هزار هکتار از عرصه‌های کشور مستعد اجرای طرح توسعه زراعت چوب است

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 900 هزار هکتار عرصه ملی، دولتی و شخصی بر اساس مطالعات موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، مستعد برای توسعه زراعت چوب شناسایی شده است.

900 هزار هکتار از عرصه‌های کشور مستعد اجرای طرح توسعه زراعت چوب است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، کامران پور مقدم در بازدید از طرح‌های اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان سمنان و در حاشیه جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل در زمینه طرح توسعه زراعت چوب، اظهار کرد: برای توسعه زراعت چوب، نهال رایگان در اختیار متقاضیان و مجریان طرح قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: 300 میلیارد ریال تسهیلات با سود 12 درصد و چهار سال تنفس در بازپرداخت تسهیلات برای مجریان توسعه زراعت چوب در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: به ازای توسعه زراعت چوب در هر یک هکتار 150 میلیون ریال تسهیلات به مجریان طرح پرداخت می‌شود.

کامران پور مقدم تصریح کرد: کاشت درخت از نیمه دوم سال یعنی در اواخر فصل پاییز و زمستان انجام می‌شود و در همان زمان متقاضیان برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند.

وی یادآور شد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با صنایع مصرف کننده چوب نیز به تفاهم‌ رسیده و با بخش خصوصی به صورت مشارکتی در زمینه توسعه زراعت چوب فعالیت می‌کند.

وی افزود: هشت نهالستان در کشور به وسیله سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تجهیز و برای تولید نهال و توسعه زراعت چوب در اختیار صنایع چوبی قرار گرفته است تا درختان با چوب‌های مورد نیاز را تولید کنند.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: اکنون در نهالستان‌های مشارکتی قلمه کاشته شده و نهال‌ها آماده کاشت است.

وی اظهار داشت: با همراهی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع برخی درختان اصلاح نژاد شدند که در بازه زمانی 2 تا سه سال به بهره‌برداری می‌رسند که این نوع کشت عموما با توجه به محدویت منابع آبی در مناطق شمالی کشور و به صورت دیم انجام می‌شود.

پور مقدم خاطرنشان کرد: اکنون در حدود 10 هزار هکتار درختان زودبازده با عنوان کشت متمرکز در کشور کاشته است.

وی یادآور شد: طرح توسعه زراعت چوب ، طرحی کاملا اقتصادی است که موجب افزایش ظرفیت تولید چوب، اشتغالزایی و کاهش قاچاق آن می‌شود و ضرورت دارد بخش‌های مختلف در این زمینه همراهی کنند.

مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سودآوری هر هکتار زراعت چوب 900 میلیون ریال در سال است و می‌تواند برای بیش از 10 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

به گزارش ایانا مجری طرح ملی زراعت چوب سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه دکتر نوبخت و دکتر جعفریان بمنظور بازدید و شرکت در جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی اداره کل  به استان سمنان سفر کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید