Iranian Agriculture News Agency

نظمی در گفتگو با ایانا خبر داد:

توزیع 59 جعبه تخم نوغان در شهرستان خداآفرین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خداآفرین از توزیع 59 جعبه تخم نوغان در این شهرستان خبر داد.

توزیع 59 جعبه تخم نوغان در شهرستان خداآفرین

رشید نظمی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: امیدواریم 1.5 الی 2 تن پیله تر از این جعبه ها به دست آید؛ از هر جعبه حدود ۳۰ الی ۳۵ کیلو پیله تر خارج شده و در صنایع دیگر مصرف می‌شود.

 وی، در خصوص زمان پرورش کرم ابریشم در شهرستان گفت: نوغان را فقط یکبار می‌توان در شهرستان پرورش داد زیرا برگ توت‌ها که غذای کرم‌های ابریشم هستند، فقط در فصل بهار و اواخر فروردین و اردیبهشت پرورش می‌یابند.

وی با بیان این که اقداماتی که در راستای توسعه این صنعت در شهرستاناز سالهای گذشته آغاز شد که باعث ترغیب و سوق علاقمندان برای پرورش کرم ابریشم شد گفت: هدف جهاد کشاورزی از این اقدامات، توسعه و نگهداری درخت توت در کنار نهر و باغات همانند گذشته است تا سپس نوغان‌ها از این برگ توت‌ها استفاده کنند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان خداآفرین در خصوص سیاست‌ گذاری‌های سازمان جهادکشاورزی در این صنعت، گفت: توزیع تخم نوغان وارداتی و هیبریدهای داخلی با قیمت 15 هزار تومان و تولید، تکثیر و توزیع پایه‌های توت پاکوتاه اصلاح شده رایگان که صرفاً برگ آنها مورد استفاده قرار می گیرد، از پنج سال گذشته توسط سازمان جهادکشاورزی استان انجام می‌گیرد.

 نظمی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم، شغل کامل نیست، اما افراد و به خصوص زنان روستایی می‌توانند طی ۴۰ الی 45 روز با پرورش یک جعبه تخم نوغان، حداقل سه میلیون تومان درآمد کسب کنند تا کمک خرج خانواده شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مناطقی چون حاشیه رودخانه ارس‌، بهترین مکان برای تولید و پرورش کرم ابریشم هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید