Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان از بذر گواهی‌شده استفاده کنند؛

هشدار سازمان حفظ نباتات درباره بیماری چروکیدگی قهوه‌ای گوجه‌فرنگی

سرپرست دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات درباره بیماری ویروسی چروکیدگی قهوه‌ای گوجه‌فرنگی به کشاورزان هشدار داد.

هشدار سازمان حفظ نباتات درباره بیماری چروکیدگی قهوه‌ای گوجه‌فرنگی

یداله علی‌پور سرپرست دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره بیماری ویروس چروکیدگی قهوه‌ای گوجه‌فرنگی به کشاورزان هشدار داد و گفت: این ویروس خسارت اقتصادی بر روی گوجه‌فرنگی و فلفل دارد و تا ۱۰۰ درصد گیاهان را آلوده می‌کند؛ همچنین می‌تواند ۳۰ تا ۷۰ درصد عملکرد تولید در واحد سطح را کاهش دهد.

 وی ادامه داد: البته تاکنون گزارش رسمی از  وجود این بیماری در کشورمان توسط محققین، دانشگاهیان و مؤسسات تحقیقی اعلام‌ نشده است.

علی‌پور، تغییر رنگ و کوچک شدن میوه و عدم رشد آن را از علائم این ویروس عنوان کرد و گفت: این ویروس بر روی برگ نیز علائمی مانند موزاییکی شدن و تاول‌ سبز تیره دارد، همچنین در رأس برگ‌ها نیز علائم زرد شدن و بدشکلی دیده می‌شود.

وی افزود: زمانی که برای کاشت گوجه‌فرنگی از بذر گواهی‌شده استفاده نشود، آلودگی به نشاء سرایت می‌کند  و میوه گوجه‌فرنگی نیز آلوده خواهد شد؛ البته گزارش تائید شده‌ای در خصوص وجود عوارض مصرف این میوه بر روی انسان وجود ندارد.

 سرپرست دفتر پایش و تحلیل خطر با اشاره به اینکه این ویروس در سال 2021 در کشور ترکیه نیز گزارش شده است، ادامه داد: در چند کشور اردن، فلسطین، فلسطین اشتغالی و برخی از قسمت‌های چین نیز این ویروس مشاهده‌شده است.

وی بابیان اینکه این ویروس با بذور آلوده منتقل می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان در هنگام کشت باید از بذر گواهی‌شده استفاده کنند.

 سرپرست دفتر پایش و تحلیل خطر با تأکید بر اینکه برای این منظور سازمان حفظ نباتات مکاتباتی با سازمان مبارزه با قاچاق کالا برای مبارزه با بذور قاچاق گوجه‌فرنگی داشته است، افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود از بذر گواهی‌شده استفاده کنند.

علی‌پور همچنین از گلخانه داران خواست تا در صورت مشاهده علائم مشکوک در محصول گوجه‌فرنگی به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در استان‌ها مراجعه کنند تا عملیات ریشه‌کنی و مبارزه با این بیماری انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید