Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

بیش از ۱۶ هزار تن انواع کود شیمیایی به کشاورزان کردستانی تحویل داده شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۹ تیرماه ۱۶ هزار و ۲۷۲ تن انواع کود شیمایی به کشاورزان استان تحویل داده شده است.

بیش از ۱۶ هزار تن انواع کود شیمیایی به کشاورزان کردستانی تحویل داده شد

به گزارش خبرنگار ایانا از استان کردستان، محمدفرید سپری، در سومین جلسه ستاد تغذیه گیاهی استان با اشاره به اینکه میزان سهمیه کود شیمایی استان در سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار تن است،اظهار داشت: ۷۹ هزار و ۲۹۰ تن مجموع سهمیه کود استان به ازته اختصاص دارد که ۲۴ هزار و ۴۷۲ تن به عبارتی ۳۱ درصد آن تاکنون تامین شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان کود تحویل داده شده به کشاورزان کود ازته است، اضافه کرد: تاکنون ۱۶ هزار و ۱۳۹ تن از این کود به کشاورزان تحویل داده شده و بیش از ۶ هزار تن آن هم در انبار شرکت خدمات حمایتی موجود است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: خشکسالی امسال موجب شده کشاورزان زیاد تمایلی به تهیه کود نداشته باشند در حالیکه باید اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام شود تا برای کشت پاییزه از همین ماه اقدام به تهیه کود کنند.

سپری با اعلام اینکه بین ۳۰ تا ۸۰ درصد عملکرد محصول با مصرف کود به ویژه کود ازته امکان افزایش دارد، گفت: مصرف کود ازته در پاییز موجب ایجاد ریشه قوی تر و مقاوم شدن محصول در برابر تنش محیطی و خشکسالی و در نتیجه پایداری تولید می شود.

وی بر استقبال بیشتر کشاورزان در شهرستان های استان برای تهیه کود تاکید کرد و اظهار داشت: نباید فرصت را از دست بدهیم و از کشاورزان هم بخواهیم منتظر برداشت محصول و سپس تهیه کود نشوند و با استفاده از کشاورز کارت از همین ماه اقدام به تهیه کود مورد نیاز کشت پاییزه کنند.

رییس سوی بر فعالیت بیشتر مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان های استان برای جذب و توزیع کود تاکید کرد و اظهار داشت: نباید فرصت را از دست بدهیم و از کشاورزان هم بخواهیم منتظر برداشت محصول و سپس تهیه کود نشوند و با استفاده از کشاورز کارت از همین ماه اقدام به تهیه کود مورد نیاز کشت پاییزه کنند.ازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: کشاورزان در صورت نداشتن نقدینگی با استفاده از کشاورز کارت می توانند کود مورد نیاز خود را تهیه کنند و سال آینده هم اقدام به بازپرداخت این تسهیلات خواهند کرد.

سپری اضافه کرد: آب، استفاده از رقم مطلوب، کود، مبارزه با آفات و علف های هرز از مهمترین و تاثیرگذارترین اقدامات در بخش کشاورزی در راستای پایداری تولید است.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهایی که میانگین بارندگی آنها ۱۰۰ میلی متر است شاهد تولید محصولات کشاورزی با عملکرد بالایی هستیم که این مهم نتیجه بهره مندی از کود، فنون و روش های نوین در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت است و ما هم با ظرفیت هایی که در این زمینه در اختیار داریم می توانیم شاهد افزایش عملکرد در سطح باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید