Iranian Agriculture News Agency

اطلاعیه :

کشاورزان مراقب وقوع آتش‌سوزی در مزارع و اراضی کشاورزی باشند

روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با هشدار نسبت به افزایش احتمال وقوع آتش سوزی همزمان با افزایش گرمای هوا در مراتع، زمین های کشاورزی به ویژه مزارع گندم و جو از کشاورزان خواست نکات ایمنی را رعایت کنند و از آتش زدن بقایای گیاهان زراعی در پایان برداشت خودداری کنند.

 کشاورزان مراقب وقوع آتش‌سوزی در مزارع و اراضی کشاورزی باشند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، طبق ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهان زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف به پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

کشاورزان آگاه باشند که آتش تمامی مواد و عناصر مفید برای کشاورزان در این زمینه را از بین می برد.

با توجه به اینکه همزمان با فصل برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم برخی از کشاورزان با هدف از بین بردن علفهای هرز باقیمانده در مزارع و از بین بردن آفات گیاهی و جلوگیری از ایجاد محیط مناسب تکثیر و آماده کردن زمین برای کشت دوم اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می کنند، این اقدام علاوه بر اینکه چهره طبیعت را مخدوش می‌کند، باعث بروز مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم و اکوسیستم منطقه می‌شود.

به طوری که با هر بار آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می دهد و به مرور منتهی به از بین رفتن ارزش زراعی خاک و در خطر افتادن اکوسیستم حیات خاکی و موجودات زنده و میزان تولید و عملکرد محصولات کشاورزی می شود.

در این راستا با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و استان و کاهش نزولات جویی، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در بعضی مواقع باعث سرایت آتش از اراضی کشاورزی به جنگل‌ها و مراتع شده و ضمن از بین رفتن جنگل و تخریب منابع خاکی مشکلات فراوانی برای مردم و دستگاه‌های اجرایی در زمینه مهار آتش به بار آورده و نارضایتی عمومی را در پی داشته است.

لذا در راستای اجرای مواد ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع و قانون هوای پاک لازم است ،کشاورزان از این موضوع اگاهی یافته و در صورت عدم رعایت مقررات قانونی مزبور نیز اقدام به تعقیب قضایی شده و مطابق ماده تبصره ۳ ماده ۲۰ قانون هوای پاک ،در موارد استثنایی که آتش زدن نباتات یا بقایای گیاهی تنها راه دفع آفات و بیماری‌ها و آلودگی‌های گیاهی هست ، این امر با اطلاع و شرایط خاص اعلامی از سوی ادارات جهاد کشاورزی در استان قابل اجرا است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید