Iranian Agriculture News Agency

روزانه ۳ هزار تن نهاده دامی به اصفهان وارد می‌شود

حسن قاضی‌عسگر گفت: مشکل مربوط به حمل نهاده‌های دامی با تلاش جهاد کشاورزی و راهداری حل شد.

روزانه ۳ هزار تن نهاده دامی به اصفهان وارد می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسن قاضی‌عسگر معاون اقتصادی استاندار اصفهان  در خصوص مشکلات دامداران و تصمیماتی که در این باره گرفته شده است، اظهار داشت: این کار باید زودتر انجام می‌شد، ولی یک سری مسائلی پیش آمد که تصمیم‌گیری را دچار اختلال کرد، به هر حال این مسائل حل شد.

او  در ارتباط با تصمیمات گرفته شده، گفت: قرار بر این شد که قیمت شیر ۶ هزار و ۴۰۰ تومان باشد و با توجه به اینکه در داخل کشور، دام به وفور وجود دارد، اجازه صادرات دام داده شده است، مشکلی که قبلا وجود داشت این بود که قیمتی که دامداران شیر خود را می‌فروختند، از قیمت تمام شده برای خودشان پایین‌تر بود، در حال حاضر توانستند کارگروه تنظیم بازار ملی را برای افزایش قیمت شیر تا مبلغ ۶۴۰۰ تومان قانع کنند.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان افزود: صادرات اقلام دیگری مثل شیر خشک، کره، روغن حیوانی، فرآورده‌های لبنی و دام زنده آزاد شد و این به این معنی است که قیمت این قلام بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و به صورت تعیین دستوری قیمت و از بالا به پایین نخواهد بود.

قاضی‌عسگر خطاب به دامداران گفت: دامداران عزیز باید سعی کنند تا تولید خود را اقتصادی کرده و با کاهش قیمت تمام شده، بتوانند رقابت کنند، از طرف دیگر ما هم برنامه‌ریزی کردیم که اگر قیمت از قیمت بین‌المللی و کشور‌های همجوار بالاتر رود، سریع دست به واردات بزنیم و از طریق واردات قیمت‌ها را در بازار داخل کنترل کنیم.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان با بیان اینکه ما الان در شرایطی هستیم که می‌توانیم شیر خشک، کره، روغن حیوانی، فرآورده‌های لبنی و دام زنده را صادر کنیم، ادامه داد: تا یکسال پیش، یعنی تا اوایل سال ۹۹، کره با عرض ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شد، اما بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ واردات کره، تولید در داخل کشور افزایش یافت و الان به صادرکننده کره تبدیل شدیم که این تجربه‌ای عبرت‌آموز و بسیار ارزنده‌ای است.

او  افزود: در صورتی که در آن موقع ارز آزاد در حدود ۳۰ هزار تومان بود و تفاوتی حدودا ۷ برابری با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان داشت، ولی وقتی ارز ۴۲۰۰ کره حذف شد، قیمت آن به دو برابر قیمت قبلی رسید که این نشان می‌دهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ کار درستی نبوده است و باید آن را به صورت‌های دیگر اعمال کرد.

قاضی‌عسگر درباره مشکلات مربوط به کمبود نهاده‌های دامی هم گفت: مشکل مربوط به حمل نهاده‌های دامی با تلاش جهاد کشاورزی و راهداری حل شد و الان وضعیت در حال عادی شدن است، در حال حاضر ناوگان ریلی ما، در هر سفر خود به سمت اصفهان چیزی در حدود ۳ هزار تن از این‌ها را حمل می‌کنند و همچنین از طریق تریلی و کامیون این نهاده‌ها در حال انتقال به اصفهان است.

معاون اقتصادی استاندار اصفهان اضافه کرد: مشکلی که در این زمینه داشتیم این بود که همزمان هم نهاده‌های دامی باید حمل می‌شد و هم گندم و، چون که قیمت حمل گندم بالاتر از نهاده‌ها بود، کامیون‌داران ابتدا اقدام به حمل گندم کردند و بعد از آن شروع به انتقال نهاده‌های دامی کردند که الان این نهاده‌ها به سمت اصفهان در حال انتقال و وضعیت در حال عادی شدن است و امیدورایم این هفته مشکل حل شود و مشکلی هم برای تحویل نهاده‌ها نداریم.

او  در پایان با اشاره به توقف تخصیص ارز ۴۲۰۰ و افزایش صادرات و فرآورده‌های لبنی به خارج تاکید کرد: تولید بیش از نیاز داخل است و در نتیجه بر اساس عرضه و تقاضا با اشباع شدن بازار داخل، مازاد نیاز بازار داخل به خارج صادر می‌شود و بازار داخلی با مشکل کمبود عرضه مواجه نخواهد بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید