Iranian Agriculture News Agency

پیشنهاد تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال برای کاهش اثر خشکسالی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به ارایه راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش اثرات خشکسالی بر دام و بیماری مشترک بین انسان و دام گفت : برای اجرای اقدامات مربوط به کاهش اثرات خشکسالی در حوزه دامپزشکی ، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز به مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی استان پیشنهاد شد.

پیشنهاد تخصیص اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال  برای کاهش اثر خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، حمید رمضانی مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تامین این بودجه را برای اجرای طرح افزایش سطح ایمنی در دام، خرید سموم، تامین داروی ضد انگل، خرید واکسن و مبارزه با بیماری های با منشاء باکتری و ویروس ضروری دانست و اظهارداشت : علاوه بر آن دامپزشکی طرح هایی چون تامین مواد محرک رشد آبزیان و نیز حمایت از زنبورداران برای تغذیه زنبورها و مبارزه با کنه را هم برای پیشگیری اثرات خشکسالی بر دام و جلوگیری از افزایش بیماری مشترک بین انسان و دام  در دستور کار دارد.

 مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی کنترل بیماری در مناطق حاشیه زیستگاه های حیات وحش را مهمترین برنامه پیشگیرانه برای کاهش بیماری انسان و دام دانست و اظهارداشت : امسال با توجه به خشکسالی، واکسیناسیون علیه بیماری ها بیشتر شد به طوری که تاکنون  ۸۵ درصد از حجم پیش بینی شده استان برای واکسیناسیون دام علیه بیماری نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است.

رمضانی افزود : در مجموع کنترل بیماری ها و اجرای اقدامات پیشگیرانه در مناطق حساس مثل مناطق نزدیک زیستگاه های حیات وحش، مناطق با تراکم بالای جمعیت دامی به خصوص میادین عرضه دام باید افزایش یابد.

وی در مورد افزایش رشد کشتار دام مولد افزود :  به طور طبیعی با توسعه روند خشکسالی عرضه دام  برای فروش به خصوص کشتارگاهها و فروش تضمینی برای تامین نهاده های دامی افزایش می یابد، ولی تلاش می شود تا از ورود دام مولد و دارای بازدهی جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: برای کشتار دام ماده و مواد ، نیاز به گواهی کارشناسان دامپزشکی است  و کشتارگاه ها،  ما دامپزشکان نیز برای کشتار دام های ماده ای مجوز می دهند که بازدهی و سوددهی ندارد و این برنامه نیز با حساسیت بیشتر و نظارت دامپزشکی انجام می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید