Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان:

7 هزار تن انواع آبزیان از کردستان صادر شد/۲۰ درصد صادرات استان مربوط به شیلات است

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سال گذشته 7 هزار تن انواع آبزیان از مرزهای رسمی استان صادر شده است که حدود ۲۰ درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

7 هزار تن انواع آبزیان از کردستان صادر شد/۲۰ درصد صادرات استان مربوط به شیلات است

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، حمید حسین‌پور مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان، اظهار کرد: سال گذشته 7 هزار تن انواع آبزیان از مرزهای رسمی استان صادر شده  است که حدود ۲۰ درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری نیز این میزان صادرات از استان انجام شود، گفت: بخش شیلات استان تاکنون برای هزار و ۲۹۵ نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در سه ماهه نخست امسال حدود یک‌هزار و ۴۵۰ تن انواع ماهیان خوراکی شامل قزل آلا، کپور ماهیان و ماهیان بومی، ۲۶۴ هزار قطعه  انواع ماهیان زینتی و ۴۸۰ هزار قطعه ماهی  آلا در استان تولید و تکثیر شده است.

حسین‌پور افزود: در سه ماه نخست امسال ۲ فقره تسهیلات ثابت  و سرمایه در گردش به مبلغ ۱،۲ میلیارد تومان به سه نفر از متقاضیان پرداخت شد که منجر به اشتغال چهار نفر شد.

وی تولید و پرورش ماهی قزل آلا، صید و صیادی ، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و پرورش زالو، تولید خوراک آبزیان و بسته بندی ماهی را از فعالیت‌های عمده شیلات استان عنوان کرد.

حسین پور یادآورشد: هم اکنون تعداد هفت تعاونی تولیدی و ۶ تعاونی صید و صیادی در زمینه تامین و تکثیر و پرورش آبزیان در استان فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: به منظور توسعه  شیلات بهره‌گیری از منابع آبی پایاب سدها، رودخانه‌ها و منابع آبی خرد و دریاچه های پشت سدها ، ایجاد استخرهای خرد کشاورزی، تعاونی‌های صیادی تکثیر و پرورش ماهیان ایجاد شده و تولید ماهیان سردآبی، خاویاری، زینتی ، زالو و پرورش جلبک در این تعاونی‌ها مدنظر است.

وی یادآورشد: پیش بینی می‌شود در صورت همکاری سایر ادارات و ارائه تسهیلات کم‌بهره در برنامه هفتم حدود چهار هزار تن به تولیدات استان افزوده شود.

به گفته وی، هم اکنون ۱۶ فقره پروانه تاسیس با هدف تولید ۱۹۰ تن ماهی قزل آلا و ۲۰۰ هزار قطعه پرورش زالو در حال پی‌گیری است.

وی اظهارکرد: تاکنون با تعداد ۶ فقره پروانه تولید ماهی با ظرفیت ۲۰۰ تن ماهی قزل آلا موافقت شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید