Iranian Agriculture News Agency

میانگین تولید عسل در خراسان شمالی نسبت به کشور حدود ۲ کیلوگرم بیشتر است

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میانگین تولید عسل در این استان نسبت به کشور حدود ۲ کیلوگرم بیشتر است.

میانگین تولید عسل در خراسان شمالی نسبت به کشور حدود ۲ کیلوگرم بیشتر است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، علیرضا صادق مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: امسال به ازای هر کلنی ۱۲ کیلوگرم عسل تولید شد که میانگین کشوری آن۱۰.۲ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در تولید عسل در سطح کشور جایگاه هشتم را دارد، اظهار داشت: مدیریت تقویم برای کوچ کندوها در زمان های مناسب و استفاده از مراتع و باغ ها، مدیریت تغذیه، مبارزه به موقع با بیماری ها در میزان تولید و کیفیت آن موثر است.

وی خاطرنشان کرد:  ۲ هزار و ۹۳۱ تن عسل از کلنی های زنبور در سطح مراتع و باغ های این استان در بهار امسال تولید شد.

وی با بیان اینکه به علت شیوع ویروس کرونا امسال کلنی های زنبورستان های استان سرشماری نشد افزود: براساس سرشماری انجام شده سال گذشته، ۲۲۴ هزار کلنی در زنبورستان‌های این استان وجود دارد.

صادق اظهار داشت: بر این اساس تعداد ۲ هزار  و ۳۲۵ بهره‌بردار در این استان در حوزه تولید عسل و سایر فراورده های آن فعالیت دارند که یکهزار و ۹۳ نفر نیز به عنوان کارگر در این زنبورستان‌ها مشغول به کار هستند.

وی اظهار داشت: خروج از تک محصولی و توجه به توسعه تولید سایر فراورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل و گسترش زنبورستان ها از برنامه های این سازمان برای سال های آینده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۷۰ کیلوگرم ژله رویال، گرده گل و زهر زنبور در زنبورستان های این استان تولید شد افزود: صنعت زنبورداری باید در استان بیشتر رونق گیرد و علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید عسل و سایر فراورده ها، گرده افشانی نیز به عملکرد سایر بخش ها کمک خواهد کرد که نقش مهمی در افزایش تولیدات محصولات کشاورزی دارد.

صادق افزود: با توجه به خشکسالی امسال تولید ژله رویال ، گرده گل و زهر زنبور کاهش یافته اما هنوز آماری از میزان تولیدات به دست نیامده است.

وی افزود: تولید عسل و سایر فراورده های آن ارزآور است باید تلاش کنیم تا این صنعت را در استان بیشتر گسترش دهیم که اشتغال زایی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تنوع گونه های گیاهی، استفاده از شیوه های ارگانیک برای مبارزه با بیماری ها، تولید عسل بدون تغذیه شکر و مدیریت صحیح زنبورستان ها را از عوامل تولید عسل کیفی و مرغوب برشمرد.  

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر برندسازی تولیدات عسل در استان تاکید کرد و گفت: این محصول باید با بسته بندی های مناسب به بازار عرضه شود زیراکه عرضه محصول فله ای و بعضا تقلب باعث بی اعتماد شدن برخی از مردم نیز شده است.

صادق با بیان اینکه ۴۷۹ تن شکر برای زنبورداران استان اختصاص یافت اظهار داشت: این میزان شکر در بین شرکت ها و اتحادیه های زنبورداران توزیع شده است که با قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیار تولید کننده های عسل قرار دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید