Iranian Agriculture News Agency

علت نارضایتی دامداران اصفهانی؛

دامداران انتظار دارند توزیع علوفه مدیریت شود

نهاده‌های دامی به شدت گران و تولیدکنندگان را محدود کرده و دامداران انتظار دارند تا علوفه به درستی توزیع و مدیریت شود تا دچار سوداگری و احتکار نشود.

دامداران انتظار دارند توزیع علوفه مدیریت شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست ، با اشاره به مشکلات دامداران در تولید شیر اظهار داشت: قیمت شیر طبق آخرین مصوبه تنظیم بازار اواخر آبان 99 با قیمت 4 هزار و 500 تومان اعلام شد. از آبان 99 تا امروز تورم در نیروی کارگری، حمل و نقل و نهادهای دولتی و علوفه و کاه و کلش داشته‌ایم.

وی افزود: با گذشت 8 ماه از تاریخ قیمت آخرین مصوبه و تورمی که در مراحل تولید و نهادها اتفاق افتاده، نباید انتظار داشته باشیم که گاودار شیر را با قیمت 8 ماه پیش عرضه کند. گاوداران انتظار دارند که براساس قیمت تمام شده و سود معقول قیمت شیر را اعلام شود و کارخانجات لبنیات نیز موظف هستند با همان قیمت شیر را از دامداران خریداری کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: متاسفانه این اتفاق نیفتاده و در دو هفته اخیر جهاد کشاورزی در حال پیگیری  و جلسه با تشکل‌ها است تا سریعاً قیمت شیر اعلام شود و تولید ادامه پیدا کند.

ایراندوست تصریح کرد: خوراک گاو از دو جزو اصلی علوفه و کنستانتره یا همان خوراک آماده تشکیل شده، کنستانتره متشکل از دانه جو و کنجاله ذرت و سویا است. این نهاد ارز دولتی می‌گیرد و توسط واردکننده‌ها در بنادر وارد شده و در شهر‌ها توزیع می‌شود.

وی گفت: متاسفانه در این توزیع نیز اشکالاتی وجود داشته؛ از طرفی بار دیرتر از گمرک آزاد شده و از طرف دیگر سیستم حمل و نقل نتوانسته به موقع نهاده را دامدار برساند که این مشکلات در هفته گذشته و جاری در حال برطرف شدن است.

وی اضافه کرد: از سیستم ریلی و ناوگان جاده‌ای کمک گرفته‌ایم تا مشکل توزیع برطرف شود اما گلایه اصلی دامداران از علوفه‌ها است. نهاده‌های دامی یعنی یونجه خشک، کاه و کلش و سیلاژ ذرت به شدت گران و تولید و تولیدکنندگان را محدود کرده است.

ایراندوست با بیان اینکه اعتراضات دامداران در نهاده‌ها مربوط به علوفه است گفت: این علوفه‌ها نه یارانه‌ای و نه سهمیه‌‌ای بوده بلکه از بازار آزاد خریداری می‌کردند که به علت خشکسالی تولید آن کم شده و در جابه‌جایی این نهادها در استان‌ها  نیز خدشه وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز دامداران انتظار دارند تا علوفه به درستی توزیع و مدیریت شود تا دچار سوداگری و احتکار نشود یعنی در فرایندی قرار نگیرد تا افرادی آن را به قیمت دولتی بخرند و دپو کنند تا گران‌تر به دامدار به فروشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید