Iranian Agriculture News Agency

جوابیه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به خبر درج شده در خبرگزاری فارس

جوابیه  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  به خبر درج شده در خبرگزاری فارس

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، مهدی فتحی مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جوابیه خبر  درج گزارشی باعنوان  مشکلات بی پایان تولیدکننده مرغ گوشتی در قروه که شنبه 12تیرماه جاری در خبرگزاری فارس درج شده است اظهار کرد : در ارتباط با نشر مطالب  عنوان شده  از طرف آقای فرشاد رمضانی جوانمرد واحد مرغداری گوشتی بیژن (تحت مالکیت آقای محمد رمضانی جوانمرد ) در خبرگزاری فارس  به استحضار می رساند با توجه به آمارهای سامانه سماسط ، نامبرده در بهمن ماه سال 1399 ، تعداد 30000 قطعه جوجه ریزی نموده است و قاعدتا  می بایست بعد از گذشت 45 روزاز تاریخ جوجه ریزی نسبت به عرضه مرغ پرورشی به داخل بازار استان اقدام می نمود اما متاسفانه علی رغم تذکرات و مراجعات مکرر کارشناسان جهادکشاورزی، ایشان پس از گذشت 60 روز از تاریخ جوجه ریزی اعلام نمود  که مرغ واحد تولیدی خود را بدون مجوز حمل به خارج از استان عرضه نموده و شواهد حاکی از آن است ایشان یک دوره جوجه ریزی نداشته و علی رغم عدم پرورش از سهمیه نهاده دولتی استفاده کرده و این اقدام منجر گردید نامبرده به دادستانی و تعزیرات حکومتی معرفی شود و پرونده تخلف نامبرده در  مراجع قضایی در حال بررسی و پیگیری می باشد. 

مهدی فتحی درادامه این جوابیه گفت: با توجه به شیوه نامه تامین، توزیع و نظارت بر تولید گوشت مرغ، مرغدارانی که کمتر از 90 درصد گله خود را در شبکه عرضه نمایند امکان جوجه ریزی در دوره بعد را نخواهند داشت اما واحدهایی که قصد استفاده و جوجه ریزی نژاد آرین را داشته باشند  از این قضیه مستثنی شده و ایشان با رضایت خودش و با موافقت اداره دامپزشکی شهرستان  در تاریخ 25/2/1400 با تعداد 30000 قطعه ( نژاد آرین) جوجه ریزی نمودند و  قاعدتا در  طول دوره پرورش تلفات وجود خواهد داشت و این قضیه ارتباطی به جهادکشاورزی نداشته و می بایست پس از اخذ گواهی از مسئول فنی و همچنین اطلاع به اداره دامپزشکی، جوجه های تلف شده را با رعایت نکات بهداشتی در چاه تلفات معدوم می نمود . لازم به ذکر است با توجه به تاریخ جوجه ریزی سن گله مرغداری واحد یاد شده  در تاریخ 30/3/1400حدودا 36 روزه بوده و دلیلی برای تخلیه مرغداری نداشته است . 

وی در این خصوص افزود: ایشان به منظور رفع محدودیت جوجه ریزی به دلیل عرضه کمتر از 90 درصد و برای مقدار انحرافی که در تحویل داشته اند به تعزیرات حکومتی معرفی شده است.

 در خبر منتشر شده عنوان شده  که جهاد کشاورزی واحد های مرغداری را موظف نموده تا سن 70 روزه مرغ خود را پرورش دهند ، صراحتا این ادعا را تکذیب نموده و چنانچه ایشان مدرکی دال بر این ادعا دارند ، ارائه نمایند. هیچ واحدی حق ندارد مرغ واحد تولیدی خود را بیشتر از ۵۰ روز نگهداری نماید زیرا هر چه سن مرغ بیشتر باشد برای یک واحد افزایش وزن نهاده بیشتری باید مصرف نماید که درصد بیشتر به چربی تبدیل میشود و موجب ضرر اقتصادی هنگفتی در سطح کلان کشور خواهد شد. علاوه بر این اگر واحدی دچار بیماری ‌شود می تواند با تایید دامپزشکی شهرستان تولیدات واحد خود را در کمتر از ۵۰ روز به بازار عرضه نماید.

بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی کلیه مرغدارها ۱۰۰ درصد نهاده خود را تا سقف ۵۰ روزه از سامانه بازارگاه با قیمت ارز دولتی خریداری کرده و می بایست مرغ خود را بر اساس قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور در بازار عرضه نمایند.

وی همچنین مدعی می باشد که جهاد کشاورزی قروه ، ایشان را به خرید از شرکت جوجه ریزی واقع در شمال کشور اجبار نموده  که این ادعا را نیز تکذیب نموده و کذب محض اعلام می نماییم. در ارتباط با خرید جوجه یک روزه هیچ اجبار و تکلیفی مبنی بر اینکه مرغدار از چه واحد جوجه کشی خرید نماید تا کنون در هیچ شهرستانی نبوده است.

در خصوص کشتارگاه هم به استحضار میرساند یکی از بهترین کشتارگاه های استان در شهرستان دهگلان است و هر مرغداری می‌تواند در این کشتارگاه مرغ های خود را کشتار نماید.

استان کردستان یکی از قطب های پرورش دهنده مرغ گوشتی در کشور می باشد که علاوه بر تامین نیاز استان مرغ استان‌هایی که به از وزارت خانه مشخص میشود تامین نماید و هیچ مرغداری نمی تواند بدون هماهنگی جهاد کشاورزی و دامپزشکی نسبت به خروج مرغ واحد تولیدی خود به استانهای دیگر اقدام نماید .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید