Iranian Agriculture News Agency

اصلاح الگوی کشت با خشکسالی های سالهای اخیر در استان کرمان

مدیر باغبانی این سازمان جهاد کشاورزی کرمان، گفت: با عنایت به ادامه روند خشکسالی در استان و ضرورت اصلاح الگوی کاشت محصولات باغی با محوریت بهینه سازی مصرف آب، حذف گونه­ های آب بر و جایگزینی آن با گونه های کم آب بر در برنامه اصلاح الگوی کاشت قرار گرفت.

اصلاح الگوی کشت  با خشکسالی های سالهای اخیر  در استان کرمان

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، لطفعلی زاده مدیر باغبانی این سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان، گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت، محصولاتی مانند زعفران، گل محمدی و سایر گیاهان دارویی و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای بسته وکشت­های گلخانه­ای طی برنامه مدون، تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود: به طوری که طی دو سال گذشته 483 هکتار زعفران، 755 هکتار گل­محمدی، 5/834 هکتار سایر گیاهان داروئی و 95 هکتار گلخانه سبزی و صیفی توسعه یافته است.

لطفعلی زاده خاطرنشان کرد: با این میزان توسعه بالغ بر 8550000 مترمکعب آب در توسعه گلخانه با تولید 12-10 برابر در مقایسه با فضای باز و 4145000 مترمکعب آب در توسعه مجموعه گیاهان داروئی صرفه جوئی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز سطح زیرکشت گیاهان داروئی استان 5/7874 هکتار و گلخانه­های استان 240 هکتار  است.

مدیر باغبانی سازمان با اشاره به اینکه یکی از گیاهان داروئی گل­محمدی است، افزود: با توجه به شرایط برخی از مناطق استان کاشت این گیاه در استان در مناطق مستعد صورت پذیرفته است و شهرستان بردسیر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده است  با کاشت این گیاه در استان کارگاهها و کارخانه­های فرآوری محصول در سطح استان احداث گردیده که نسبت به تولید گلاب و اسانس با کیفیت بالا اقدام می نمایند و توسعه این صنایع تبدیلی نقش بسزائی در اقتصاد مناطق کوهپایه­ای داشته است.

وی اظهار داشت: همچنین در استان تولید زعفران در سطوح خرد تولید می گردد که در حال حاضر مزارع تولید زعفران در سطح بالاتر از 20 هکتار مجهز به سیستم­های آبیاری تحت فشار احداث که خود نقش بسزائی در اشتغال مناطق روستائی دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید