Iranian Agriculture News Agency

توسط "مؤیدی" و "جعفری" امضا شد؛

تفاهم‌نامه همکاری برای راه اندازی استودیو گیاه پزشکی در کشور

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برای راه‌اندازی استودیو گیاه پزشکی شبکه انتقال یافته‌های تحقیقات کشاورزی ایران(شایتکا)، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

تفاهم‌نامه همکاری برای راه اندازی استودیو گیاه پزشکی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علی اکبر مؤیدی معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری معاونت آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با موضوع راه‌اندازی استودیو گیاه پزشکی شبکه انتقال یافته‌های تحقیقات کشاورزی ایران(شایتکا) که امروز در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال گذشته شورای آموزش و ترویج کشاورزی را راه‌اندازی کردیم که پیشنهادات خوبی در این شورا داده می‌شود و یکی از مباحث مهمی که در این شورا بررسی شد، نحوه ارتباط گیری حوزه‌های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی بود.

وی افزود: دو رکن اساسی کشاورزی دانش بنیان، استوار شدن نظام تحقیقات و کشاورزی دانش بنیان است و در این صورت است که کشاورزی ما از کشاورزی سنتی به دانش بنیان انتقال داده می شود.

مؤیدی با بیان این که برنامه ریزی که در موسسه آموزش و ترویج شد این بود که اگر بتوانیم ارتباط موثر و واقعی بین حوزه های آموزشی و ترویجی ایجاد کنیم، ادامه داد: از این طریق هم تحقیقات بیشتری خواهیم داشت و هم دستاوردها و یافته‌ها بهتر دیده خواهد شد.

وی افزود: به این منظور دبیرخانه‌های متعددی را تشکیل دادیم و نحوه انتقال یافته‌ها به بهره برداران و کشاورزان بررسی شد تا این دستاوردها به خوبی در مزارع اجرایی شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در رابطه با طرح "یاوران تولید" تصریح کرد: در گام دوم نظام نوین ترویج با عنوان طرح "یاوران تولید"، محققان سراسر کشور به صورت هدفمندتر با همکاران اجرایی مشغول به کار شدند که پیشنهاد آن را به وزیر دادیم و توسط ایشان ابلاغ شد که در حال حاضر کارشناسان ترویج در عرصه حضور پیدا کرده و مشکلات را به حوزه های اجرایی منتقل می کنند و حضورشان بسیار اثربخش بوده است.

وی ادامه داد: ارتباط مستقیم و حضور در مراکز و عرصه از وظایف کارشناسان آموزش و ترویج است و با توجه به شیوع بیماری کرونا باید بتوانیم از طریق آموزش‌های مجازی این کار را انجام دهیم.

مؤیدی در رابطه با سامانه شاک گفت: سامانه شاک (شبکه آموزش کشاورزی) بالغ بر 3800 دوره آموزشی به وسیله محققین و مدرسین آموزش و ترویج در استان‌ها برگزار کرده است، علاوه بر آن دوره های ملی هم داریم.

وی افزود: در کنار آن برنامه‌ریزی کردیم در هر استان در بحث رسانه ملی ورود کنیم که در حال حاضر چندین برنامه در رسانه ملی داریم و به همین منظور سال گذشته استادیو کشاورز را در هر استان راه‌اندازی کردیم، همچنین شبکه ملی برکت را هم در کنار آن راه اندازی کردیم که در آن کارهای انجام شده در مزارع را که نمی توان با حضور تمام کشاورزان نمایش داد با تعداد محدود برگزار و برای سراسر کشور به صورت زنده پخش می‌کنیم.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: اقدام دیگر، برنامه‌ریزی برای موسسات تحقیقاتی مادر بود که رکن اصلی ما در سازمان هستند و به دنبال ارتباط کامل موسسات با سازمان بودیم که در این رابطه ایجاد گروه آموزشی و ترویجی را پیشنهاد دادیم و با پیگیری های انجام شده این بخش مصوب شد و تا هفته آینده ابلاغ می‌شود. 

مؤیدی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای این گروه استفاده از تمام روش‌های آموزشی و ترویجی برای انتقال یافته‌های گیاهپزشکی است.

وی با اشاره به این که تولید یک ابر اپلیکیشن از نیازهای موسسات تحقیقاتی است، عنوان کرد: این کار در موسسه گیاه پزشکی شروع شده و امیدواریم تا دو ماه آینده از آن رونمایی شود.

انتقال یافته‌های محققان از طریق راه‌اندازی استودیو گیاه پزشکی

در ادامه این جلسه، حسین جعفری رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور اظهار کرد: ما نیازمند ارتباط قوی با موسسه ترویج هستیم و با وجود نیروهای محققی که در حوزه‌های مختلف داریم، در بحث انتقال یافته‌ها و آموزش و ترویج اثربخشی لازم را دیده نشده است، به همین منظور پیشنهاد دادیم که اداره‌ای به نام آموزش و ترویج در موسسات داشته باشیم که از دی ماه این  واحد  در حال کار خود را شروع کرده است.

وی با بیان این که در بحث آموزش و ترویج اتفاقات خوبی در حال وقوع است، گفت: در زمینه ترویج  ارتباط منظم با استان‌ها خواهیم داشت و هر سه ماه وضعیت گیاه پزشکی استان‌ها را از حیث عملکرد در آموزش و ترویج پیگیری می‌کنیم و استان موفق در این زمینه تشویق خواهد شد.

جعفری ابراز امیدواری کرد: با تفاهم نامه ای که امروز با موسسه آموزش و ترویج در زمینه راه اندازی استودیو برای انتقال یافته‌های تحقیقاتی منعقد خواهد شد، در کوتاه مدت تاثیر آن را در تولید محصولات کشاورزی مشاهده کنیم.

وی با بیان این که با شروع کرونا ارتباط کارشناسان در عرصه کمرنگ شده است، گفت: از طریق شبکه آنلاین می‌توانیم با کارشناسان پهنه ارتباط داشته باشیم و باید بر روی انتقال مفاهیم از کارشناسان به کشاورزان کار بیشتری صورت گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید