Iranian Agriculture News Agency

تأمین امنیت غذایی، مستلزم آمادگی همه جانبه بخش کشاورزی

جلسه کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان البرز با حضور اعضاء و نمایندگان دستگاه های عضو کارگروه در سالن جلسات این سازمان برگز ار شد.

تأمین امنیت غذایی، مستلزم آمادگی همه جانبه بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، جلسه کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان با حضور اعضاء و نمایندگان دستگاه های عضو کارگروه در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

عبدالرضا روشن نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان و جانشین رئیس کارگروه استان، ضمن خیر مقدم به مدعوین و تبریک حماسه حضور چشمگیر مردم در انتخابات اخیر،  به نقش آن در خنثی کردن توطئه های دشمنان نظام و انقلاب اسلامی اشاره کرد.

روشن نژاد با بیان اهمیت پدافند غیر عامل و لزوم اجرای طرح های پیشگیرانه برای مقابله با تهدیدها در حوزه امنیت غذایی، به نقش پدافند غیر عامل در زمینه مقابله با تهدیدهای این حوزه پرداخت و به لزوم آمادگی همه جانبه بخش کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی با توجه به وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی و دستگاه های تابعه به عنوان متولیان تأمین امنیت غذایی تأکید کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان البرز به تشریح اعضای کارگروه بر اساس دستورالعمل کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل پرداخت و بر وظایف هریک از آنها از برای خنثی سازی و مقابله با تهدیدات زیستی، برنامه‌ریزی و اجرای طرح های پیش بینی شده در تأمین امنیت غذایی تصریح کرد.

روشن نژاد در ادامه به لزوم اجرای دستور العمل های  ارسالی سازمان پدافند غیر عامل کشور به خصوص آئین نامه اجرایی ماده 58 قانون احکام دائمی وبند (پ)ماده 106 وماده 109 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و همچنین دستور العمل اجرای بند (ی)تبصره 20 قانون بودجه سال 1400 اشاره و از اعضائ کار گروه، مراکز و ادارات تابعه و معاونت های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی، خواست با توجه به شرح وظایف کارگروه، مواردی که لازم به نظر می رسد به صورت طرح های پیشنهادی جهت توانمندسازی و مقابله با تهدیدها اعلام کنند.

تولید بذر  یکی از مصادیق تأمین امنیت غذایی 

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز ضمن خیر مقدم و ابراز خرسندی از حماسه حضور مردم در انتخابات اخیر، آن را باعث به وجود آمدن یک موج جدید امید در مردم دانست.

حجت الاسلام ارجمند گفت: بحث اطلاعات در پدافند غیر عامل بسیار اثر گذار است و این موضوع از موضوعات دیگر به مراتب بالاتر است.

وی با بیان اینکه جریان های علمی امروز کاملاً هدفمند هستند؛ گفت: بسیاری از اوقات دشمن اولویت‌های ما را عوض می­ کند لذا باید همواره هوشمندانه برنامه ریزی و اقدام کنند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، عوامل زمینه‌ساز امنیت غذایی را مهم عنوان کرد و گفت: عواملی مانند آب، خاک، دفع آفات و هر موضوعی که مقدمات رسیدن به مؤلفه های امنیت غذایی از جمله دسترسی به مواد غذایی را فراهم می کند؛ می تواند زمینه ساز پدافند غیرعامل باشد. وی از ادامه دار بودن جریان پدافند غیرعامل در استان ابراز خرسندی کرد و خواستار پیگیری جدی مسائل این حوزه توسط دستگاه های مربوطه شد.

 ارجمند به تولید بذر به عنوان یکی از مصادیق تأمین امنیت غذایی و رهایی از وابستگی کشور در این زمینه اشاره کرد و افزود: امروز بحث تولید بذر بسیار مهم است و پایه کشاورزی کشور است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه با اشاره به ظرفیت های موجود برای کشت فراسرزمینی در زمینه‌های مختلف زراعت و گلخانه افزود: با توجه به محدودیت های کمبود منابع آب و ... ، کشت فراسرزمینی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تهدیدهای دشمنان و تقویت بنیان های اقتصادی کشاورزان، ایجاد اشتغال متعدد و پیامدهای مثبت فراوان مطرح باشد.

 استمرار تولید محصولات اساسی مطابق با الگوی کشت

در ادامه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به بحث استمرار تولید محصولات اساسی مطابق با الگوی کشت و سیاست‌های وزارت متبوع اشاره کرد و افزود: تدارک نهادهای شیمیایی، تامین به موقع و در اختیار قرار دادن آنها در کمترین فاصله و در راحت ترین شکل ممکن به کشاورزان به طور مستمر همه ساله انجام می‌شود و در صورت اختلال در این روند مشکلاتی را در امر تولید ایجاد خواهد کرد.

تاج الدینی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار تن کود های شیمیایی تامین و سپس توزیع می شود، به تأمین و تدارک به موقع ماشین‌آلات اشاره کرد و افزود: در تأمین بذور استاندارد محصولات اساسی و راهبردی مانند غله، سبزی و صیفی و غیره ۱۵ هزار تن بذر استاندارد گواهی شده توسط بخش خصوصی تامین و بخشی از بذور هم در سایر استان‌ها تولید و در اختیار بخش خصوصی جهت توزیع قرار می گیرد که در قالب یک سیستم منظم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا وقفه ای در امر تولید صورت نگیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اضافه کرد: جهت تسریع کشت علوفه تابستانه، سوزاندن بقایای گیاهی در مصوبات ستاد برداشت استانی که با ریاست استاندار بوده مورد توجه قرار گرفته و در این خصوص اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک در خصوص مضرات آتش زدن بقایا اقدام شده است؛ مصوبه دوم آمادگی مراکز آتش نشان در دوره برداشت غلات که در صورت وقوع تلاش لازم برای کنترل موضوع صورت گیرد. وی در خصوص مصوبه سوم افزود: در بعضی نقاط ممکن است توجه و تمکین لازم را در قوانین زیست محیطی در رابطه با مصوبات نداشته باشند که در این صورت شناسایی آلوده کنندگان محیط زیست و برخورد قانونی لازم با آنها از طریق ماده قانونی، توسط اداره محیط زیست صورت می گیرد.

افزایش قاچاق و تخلف، بدلیل گرانی سموم

در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز گفت: یکی از مباحثی که به طور معمول در دستور کار سازمان قرار دارد مباحث قرنطینه است که بخشی از آن مربوط به واردات و بخش دیگر صادرات است و ممکن است از ناحیه واردات تهدیدهای جدی در حوزه سموم متصور باشد.

امیدبخش با بیان اینکه مطابق ضوابط و دستورالعمل ها، قاچاق و تخلف در حوزه آفتکش ها و محصولات زیستی به صورت مداوم پایش و نظارت می شود؛ افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر در حوزه زیستی تخلفی نداشتیم ولی در حوزه شیمیایی تخلف هایی صورت گرفته است.

وی قاچاق و تخلف را از عمده مشکلات در این حوزه عنوان کرد و افزود: مکاتباتی با وزارت متبوع در خصوص جابجایی اندام های تکثیری، نهال، پیوند و بذر از این استان به استان های دیگر و شدیدتر از آن در حوزه واردات انجام شده است که به صورت جدی پیگیری می شود.

 امیدبخش با اشاره به اینکه افزایش قاچاق و تخلف، بدلیل گرانی سموم منجر به افزایش تقلب شده است؛ به لزوم بازنگری موضوع توسط قانون گذار اشاره کرد.  مدیر حفظ نباتات سازمان کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات این حوزه دانست.

در ادامه، نمایندگان سایر دستگاه‌های عضو کارگروه پدافند غیر عامل استان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود و اقدامات دستگاه مربوطه در حوزه پدافند غیر عامل بر اساس تکالیف کارگروه پرداختند.

معاون اتاق بازرگانی استان البرز نیز با اعلام آمادگی در زمینه کشت فراسرزمینی از طریق تشکل های زیر مجموعه اتاق بازرگانی در راستای حمایت از حوزه تولید و توسعه صادرات گفت: در جلسات متعدد اتاق بازرگانی موانع و مشکلات در امر تولید و توسعه صادرات احصاء شده است و پیگیری موانع و مشکلاتی که در استان قابل حل است و یا انعکاس به مراجع بالاتر از طریق کمیسیون های مجلس برای پیگیری موضوع جهت حمایت از تولید و صادرات در دستور کار اتاق بازرگانی استان قرار دارد.

نماینده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اطفاء حریق مراتع با توجه به نقشه مناطق بحرانی از نظر حریق در استان که چه مقدار از مراتع استان شرایط حادتری دارند؛ گفت: آموزش‌های لازم به بهره‌برداران صورت گرفته است. وی با بیان اینکه برای اطفاء حریق زمان بسیار موثر و حیاتی است که اگر به موقع اتفاق  قابل کنترل و در غیر این صورت ممکن است تسری پیدا کند و از کنترل خارج شود؛ افزود: تیم ها و اکیپ‌های تجهیز شده از شوراها به عنوان تیم های پشتیبان که نوعاً در مناطق حضور دارند می‌توانند در اطفاء حریق موثر باشند. وی بیان کرد: نکته‌ای که از نظر اهمیت پدافند غیرعامل می‌تواند اثرگذار باشد اهمیت مراتع و ذخایر ژنتیکی که جز سرمایه های ماندگار هر کشوری هستند که به طور ویژه انجام می شود شناسایی ذخیره گاه ها را در دستور کار داریم حفاظت و نگهداری از ذخیره گاه ها به کمک مرتع داران و استفاده از ظرفیت آنها یکی مبحث ذخایر ژنتیکی و تنوع گونه های جانوری که در آتش سوزی ها آسیب می بینند. وی با اشاره به اینکه مراتع، منابع اصلی ذخیره و کنترل آب هستند افزود: مراتعی که دارای ۴۰ درصد پوشش گیاهی هستند می توانند جلوی سیلاب را بگیرند و نقش آن در حفاظت از خاک بسیار مهم است.

نماینده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به ایجاد بانک ژن و اهمیت مبارزه بیولوژیک در بعضی از ذخایر ژنتیکی اشاره کرد. وی به منظور تبادل تجربیات علمی و فنی کارشناسان و اعضای هیأت علمی و هم افزایی بیشتر، برای میزبانی این دانشگاه جهت برگزاری جلسات مشابه بر حسب نیاز و ضرورت اعلام آمادگی کرد.

نماینده دامپزشکی استان نیز با بیان اینکه برنامه های اداره کل دامپزشکی دو فاز عملیاتی دارد؛ گفت: در فاز پیشگیری طرح های فنی مراقبت فعال بیماری ها، توانمندسازی و آموزش تقویت برنامه های رصد و پایش بیماری ها و در فاز مقابله یا کنترل شناسایی زودهنگام بیماری ها و شناسایی کانون ها مانند کانون های بیماری های پرخطر و حذف این کانون ها مانند آنفولانزا و تب برفکی در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه منابع موجود جوابگوی بسیاری از تکالیف نیست به مشکلات این دستگاه در خصوص کمبود زیرساخت های غیر فنی و غیر استاندارد، مشکل تأمین زمین برای احداث ساختمان فنی و آزمایشگاه در حوزه دامپزشکی و تامین منابع لازم برای اجرای پروژه های فنی اشاره کرد.

نماینده اداره کل محیط زیست با اشاره به عمده مشکلاتی که در حوزه پدافند غیر عامل در محیط زیست وجود دارد گفت: بیشتر این تهدیدات مربوط به بحث حریق است وی افزود: با توجه به وسعت و حجم مناطقی که دچار حریق شوند اقداماتی انجام می‌شود. اطفاء حریق به صورت دستی خودجوش است که تجهیزات بیشتر و ارتباطات بیشتری باید تخصیص داده شود. وی به  نظارت بر ورود و خروج دام های مهاجر در استان به عنوان یک اقدام مهم است اشاره کرد.

نماینده شرکت آب منطقه‌ای استان البرز نیز به تفاهم نامه همکاری با دانشگاه مالک اشتر و شناسایی گلوگاه های شرکت آب منطقه‌ای اشاره و از برگزاری مانور تخصصی مدیریت سد طالقان و امیرکبیر و دعوت از ۷ استان همجوار برای شرکت در مانور مذکور در مهرماه سال جاری خبر داد و افزود: شناسایی منابع آلوده ساز به صورت لحظه‌ای بررسی و پایش می‌شود. وی به اقدامات لازم برای تأمین آب شرب سالم برای تهران و البرز اشاره و ابراز امیدواری کرد، تغییرات مثبتی که در این یکی دو سال انجام شده مثمر ثمر باشد.

در خاتمه مقرر گردید کلیه دستگاهای عضو کار گروه در اجرای ماده (58) قانون احکام دایمی و آئین نامه اجرایی آن به منظور پیشگیری وکاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیر طبیعی وخنثی سازی در تهدیدات نوین نسبت به رعایت اصول پدافند غیر عامل در مطالعه واجرای طرح ها و آموزش کارکنان و بهره برداران جهت برنامه ریزی لازم اقدام و گزارشی از اقدامات انجام شده در این خصوص  را ماهیانه به کارگروه ارسال نمایند. جهت ارتقاء آمادگی دستگاه ها در مقابل تهدیدات، مقرر شد اعضای کارگروه نسبت به شناسایی تهدیدات بخش کشاورزی استان اقدام، سناریو و طرح ریزی خود را در خصوص اجرای رزمایش (دور میزی وعملیاتی)حداکثر ظرف مدت دو هفته ارسال کنند.

گفتنی است؛ تعیین و معرفی نماینده تام الاختیار برای اجرای دستور العمل اجرایی پدافند غیر عامل؛ پیگیری بودجه مصوب شده در تکمیل طرح ها و پروژه ها با تأمین برق اضطراری، مولد برق، انرژی خورشیدی و پیگیری تأمین منابع لازم برای آمادگی و رزمایش در برابر تهدیدات، از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید