Iranian Agriculture News Agency

در پنج سال اول اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی رقم خورد؛

توسعه 12.6 هزار هکتاری سطح گلخانه های کشور

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی پنج سال اول اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی از سال 1395 تا پایان سال 1399 بیش از 12661 هکتار سطح گلخانه های کشور توسعه پیدا کرده است.

 توسعه 12.6 هزار هکتاری سطح گلخانه های کشور

داریوش سالم پور مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: در راستای اجرایی شدن سیاست های کلی برنامه اقتصاد مقاومتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و پیرو تصویب و ابلاغ پروژه افزایش تولید در محیط های کنترل شده گلخانه‌ای، برای تحقق اصول پنجگانه برنامه اقتصاد مقاومتی از جمله، درون زایی، برون گرایی، مردم بنیاد بودن، دانش بنیانی و عدالت محور بودن، مجموعه اقدامات و پیگیری هایی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی ضمن اشاره به آثار مثبت تحقق اصول پنجگانه برنامه اقتصاد مقاومتی بر حوزه تولید، معیشت، اشتغال، سرمایه گذاری و اقتصاد کشاورزی، تصریح کرد: در حوزه درون زایی بر اساس برنامه اقتصاد مقاومتی و با توجه و تکیه بر ظرفیت‌ها و پتانسیل های اقلیمی، کشاورزی و امکانات موجود در داخل کشور، طرح توسعه گلخانه های کشور با هدف افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس طی پنج سال اول اجرای برنامه یعنی از سال 1395 تا پایان سال 1399 بیش از 12661 هکتار سطح گلخانه های کشور توسعه پیدا کرده است.

به گفته مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی با  توسعه این میزان گلخانه، امکان آزادسازی بیش از  120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زیرکشت سبزی و صیفی یا سایر محصولات پرآب بر و با ارزش افزوده پایین در فضای باز بودند، فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش کارایی مصرف آب، بیش از 1.2 میلیارد مترمکعب در مصرف آب در مقایسه با همین میزان تولید محصولات کشاورزی در فضای باز صرفه جویی شده است، یادآور شد: علاوه بر این، برای بیش از 126 هزار نفر به خصوص دانش آموختگان کشاورزی، کارآفرینان و کشاورزان، فرصت های شغلی جدید و اشتغال پایدار و مستقیم ایجاد شده است.

سالم‌پور اضافه کرد: همچنین، برای بیش از 250 هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در سایر حوزه های کشاورزی، تحقیقاتی، صنایع و خدمات وابسته به طرح توسعه گلخانه های کشور در سطوح مختلف مطالعاتی، طراحی، ساخت، تامین، توزیع، تعمیر و خدمات پس از فروش سازه، تجهیزات گلخانه ای، پوشش های گلخانه ای و همچنین در حوزه آموزش، دانش فنی و خدمات مهندسی و ... فراهم شده است.

به گفته سالم‌پور با توسعه سطح گلخانه های کشور از سال 1395 تا پایان سال 1399، بیش از 3 میلیون و 500 هزار تن به تولیدات کشاورزی با تولید انواع مختلف محصولات گلخانه ای کشور افزوده شده است.

وی درباره تحقق برون گرایی که یکی دیگر از اصول پنجگانه برنامه اقتصاد مقاومتی است، افزود: طرح توسعه گلخانه‌ها، محصور و محدود به اقتصاد داخلی نبوده و در تعامل و هم گرایی مثبت و سازنده با اقتصادهای دیگر کشورهای صاحب فناوری و کشورهای مصرف کننده محصولات گلخانه ای و تجهیزات گلخانه ای قرار گرفته است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: محصولات تولیدی، سازه و تجهیزات گلخانه ای ساخت ایران و خدمات فنی و مهندسی بومی به اکثر کشورهای همسایه و کشورهای آسیای میانه و حوزه خلیج فارس از جمله روسیه، قطر، عراق، ازبکستان، قزاقستان، ارمنستان و .. صادر می شود.

به گفته سالم‌پور؛ کشور ایران از نظر تکنولوژی و دانش فنی، نیروی ماهر و متخصص، انواع سازه های فولادی و تجهیزات گلخانه ای نه تنها در وضعیت وارد کننده نبوده، بلکه ضمن تامین درصد بالایی از نیاز  داخلی کشور، با توانمندی های خوبی که توسط شرکت های دانش بنیان و شرکت های عضو انجمن گلخانه سازان بدست آمده، به چندین کشور همسایه و حوزه آسیای میانه و حتی ترکیه و برخی کشورهای اروپایی، صادرات هم در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مردم بنیاد بودن اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در حوزه گلخانه‌ها، افزود: طرح توسعه گلخانه های کشور عموما بر اساس استفاده از کار، اراده و اقتصاد مردمی بنا گذاشته شده است و وظیفه دولت تنها سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت بر اجرای طرح است؛ به طوری که تمام سطح توسعه گلخانه های کشور توسط متقاضیان حقیقی و حقوقی با استفاده از تسهیلات بانکی و یا به صورت خوداجرایی و تماما با سرمایه شخصی مردم انجام شده است.

سالم پور با اشاره به ماهیت رشته فعالیت گلخانه ها از  قبل تولید تا پس ازآن، گفت: این صنعت متکی بر علوم و فناوری های متعددی از قبیل اقلیم و هواشناسی، آب و خاک، مطالعات اجتماعی، اقتصادی، مدیریت تولید، علوم باغبانی، زراعت، گیاهپزشکی، تغذیه، عمران، مکانیک، برق، طراحی سازه، نقشه برداری و نقشه کشی، تاسیسات، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی گیاهی و فیزیولوژی پس از برداشت، انبارداری، حمل و نقل، مدیریت بازرگانی و بازار رسانی و ... است و می توان گفت اصل دانش بنیان بودن با توسعه گلخانه ها فی نفسه محقق شده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که طرح های فناورانه و دانش بنیانی همچون گلخانه های مدرن پلاستیکی و شیشه ای، کشت‌های بدون خاک (هیدروپونیک، آئروپونیک و ...)، استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر (خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و ...)، تولید تلفیقی گیاه با انواع آبزیان (آکواپونیک )، استفاده از طیف های نوری موثر در فتونسنتز و افزایش باردهی گیاه با استفاده از نور مصنوعی و لامپ های LED کم مصرف در گلخانه‌ها و کارخانه های گیاهی، اتاقک‌های رشد و گلخانه های مدرن، تکنولوژی تولید آب از رطوبت هوا در مناطق مرطوب و شرجی حاشیه خلیج فارس، استفاده از ظرفیت های معماری سنتی مناطق مختلف ایران در طراحی سیستم های خنک کننده و گرمایشی گلخانه ها، استفاده از ظرفیت تولید همزمان برق، گرما و دی اکسید کربن به وسیله نیروگاه های کوچک مقیاس و سیار (CHP، CCHP و ...)، استفاده از تکنیک های نوآورانه برای تامین آب مورد نیاز گلخانه ها و ... به دانش بنیان بودن طرح توسعه گلخانه های کشور دلالت دارد.

وی عدالت محور بودن را یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی در طرح توسعه گلخانه های کشور عنوان کرد و ادامه  داد:  توسعه گلخانه های کشور صرفا به شاخص های مرسوم اقتصاد سرمایه‌داری مثل شاخص تولید ناخالص ملّی و ... اکتفا نمی کند و بیشتر روی شاخص های علمی و توسعه عدالت (عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی) در جامعه که یکی از شاخص های مهم در اقتصاد مقاومتی است، تاکید دارد.

سالم‌پور تصریح کرد:  با افزایش سرمایه گذاری در این حوزه و تزریق درست منابع اعتباری و تسهیلاتی به کشور به خصوص به مناطق محروم، مرزی و کم برخوردار (که بعضا جزو مناطق مستعد و مناسب برای توسعه گلخانه ها نیز هستند)، نه تنها باعث اشتغال زایی، تثبیت جمعیت در روستاها و جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و افزایش درآمد کشاورزان و بهره برداران می شود، بلکه باعث افزایش ارزش افزوده و گردش مالی کشاورزان در اکثر مواقع سال  و افزایش ثروت ملّی می شود.

وی مصداق بارز این مهم را، تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی درخواستی و ثبت نام شده در سامانه سیتا بانکی در سطح 32 استان کشور عنوان کرد و یادآور شد: استان های مستعد و دارای ظرفیت های اقلیمی یا جمعیتی از قبیل فارس، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سمنان، گلستان، جنوب کرمان، اردبیل، تهران، البرز، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گیلان، مرکزی، کرمان و یزد جزو استانهای پیشرو در میزان تسهیلات ثبت نام شده برای توسعه گلخانه ها است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی از جمله اقدامات شاخص و ریل گذاری های مهم طرح توسعه گلخانه های کشور طی 5 سال اول برنامه اقتصاد مقاومتی را  پیگیری تحقق اهداف و سطوح پیش بینی شده طرح توسعه گلخانه ها مطابق با برنامه ابلاغی عنوان کرد و گفت:  هماهنگی، پیگیری و تعامل با سایر دستگاه های اجرایی، علمی، آموزشی و تحقیقاتی در سطح ملی و استانی برای تسهیل فرآیندهای توسعه گلخانه ها انجام شده است.

وی ادامه داد:  تدوین و ابلاغ دستورالعمل های فنی و اجرایی از نظام گلخانه های کشور، دستورالعمل نظام صدور پروانه های واحدهای گلخانه ای، دستورالعمل احداث سایبان ها، دستورالعمل ساماندهی و تاسیس واحدهای گلخانه ای کوچک مقیاس داخل محدوده روستاها، شهرها و شهرک های مسکونی و ... از دیگر فعالیت های انجام شده در این بخش بوده است.

سالم‌پور هماهنگی برای ترغیب و جذب سرمایه گذاران و کارآفرینان برتر برای سرمایه گذاری در توسعه گلخانه را از دیگر برنامه های اقدامات شاخص و ریل گذاری های مهم طرح توسعه گلخانه های کشور طی 5 سال اول برنامه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود:  حمایت از ایجاد واحدهای بزرگ و اقتصادی گلخانه‌ای با زنجیره کامل سورت و بسته بندی و عرضه و  اصلاح ساختار دستورالعمل های قبلی و تسهیل فرآیندهای صدور مجوزهای گلخانه ای، پیش بینی و تخصیص منابع اعتباری و تسهیلاتی ارزان قیمت برای توسعه گلخانه ها و ابلاغ دستورالعمل احداث سازه های مناسب و ارزان قیمت برای مناطق گرمسیری  از دیگر اقدامات شاخص در برنامه  5 ساله اول اقتصاد مقاومتی در طرح توسعه گلخانه های کشور بوه است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید