Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد

آفت به درختان انجیر سروآباد خسارت وارد کرد

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد گفت: بخش از میوه درختان انجیر در این شهرستان قبل از به ثمر رسیدن میوه آنها ریزش کرده است.

آفت به درختان انجیر سروآباد خسارت وارد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، اسماعیل منوچهری، اظهار داشت: ریزش قبل از به ثمر رسیدن میوه باغ های انجیر در شهرستان سروآباد امسال بیشتر شده و پیش بینی می‌شود باغداران از این بابت متحمل خسارت زیادی شوند.

وی افزود: ریزش میوه درختان انجیر در محدوده روستاهای سلین، بلبر و ژیوار در بخش هورامان اتفاق افتاده است، این روستاها قطب تولید انجیر در شهرستان و استان کردستان به شمار می روند و هرساله بخش اعظمی از انجیر بازار را تامین می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: در راستای درخواست باغداران در رابطه با ریزش شدید میوه درختان انجیر از باغات روستاهای ذکر شده بازدید و بررسی های لازم توسط کارشناسان و محققین صاحب نظر صورت گرفت.

وی به دلایل ریزش شدید میوه انجیر زرد اشاره کرد و گفت: نقص در تغذیه درختان انجیر و بروز آفت مگس انجیر که لارو این آفت در میوه نفوذ کرده و دالانهایی را در زیر پوست ایجاد می کند و باعث ریزش میوه می شود.

منوچهری افزود: جمع آوری، انهدام و سوزانیدن میوه های آلوده، شخم زدن پای درخت در فصل زمستان، سم پاشی با سموم پرمترین یا دیازینون یا دیپترکس با نسبت ۱ – ۵ و با مشاوره و تحت نظر کارشناس باغبانی و گیاهپزشکی  مدیریت جهاد کشاورزی از مهمترین روش های جلوگیری از ریزش میوه انجیر است.

وی اضافه کرد: عامل بیماری ویروس موزاییک انجیر است که شدت علایم آن در رقم شاه انجیر در منطقه مشاهده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد به راه های مبارزه و کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: استفاده از پایه های مقاوم و سالم در احداث باغات جدید، حذف و نابود کردن سریع تک درختان آلوده در باغ، از بین بردن علف های هرز در باغ، ضدعفونی ابزار کار باغبانی در هنگام استفاده، رعایت قرنطینه کامل در سطح باغات و مبازه با کنه (عامل انتقال بیماری) با کنه کش مناسب می تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: از جمله عملیات دیگر لازم و ضروری در باغات انجیر، تنظیم آبیاری، بهداشت باغ، یکدست نمودن و رعایت الگوی کشت مناسب باغات است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید