Iranian Agriculture News Agency

منصور در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی مطرح کرد:

اجرای عملیات بیابان زدایی در 7.5 میلیون هکتار از اراضی کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حدود 7.5 میلیون هکتار از اراضی کشور، عملیات بیابان زدایی صورت گرفته که حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهالکاری، حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بذر پاشی، حدود ۳۰۰ میلیون هکتار مالچ پاشی و حدود ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت رواناب ها بوده است.

اجرای عملیات بیابان زدایی در 7.5 میلیون هکتار از اراضی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی ضمن عرض تسلیت به جامعه رسانه‌ای کشور برای درگذشت دو تن از خبرنگاران محیط زیست و منابع طبیعی در حادثه واژگونی اتوبوس در آذربایجان غربی، اظهار کرد: کنوانسیون مقابله با بیابان زایی اولین راهبرد و مهمترین راهبرد را ارتقاء آگاهی اعلام کرده است، بنابراین هر شخص که در راستای فرهنگ سازی، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در این حوزه فعالیت کند در جهت توسعه پایدار قدم برداشته است که در بین این افراد، اصحاب رسانه نقش تعیین کننده دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس اطلس مناطق بیابانی که در سال ۹۱ توسط دانشگاه تهران و مدیریت منابع آب تدوین شد، بیش از ۸۸ درصد از کشور ما می‌تواند تحت تاثیر بیابان‌زایی قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸ ، ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور ما در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.

منصور ادامه داد: این تحقیق بر اساس سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن است.

وی با اشاره به کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی گفت: ۲۲ استان کشور، با 29.5 میلیون هکتار وسعت در 187 منطقه، تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۲۳۷ کانون بحران داریم که وسعت آن ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در مطالعات سال ۹۷ این فرسایش و هجوم شن های روان سالانه بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به سکونتگاه‌ها، زیرساخت‌ها و اراضی خسارت وارد کرده است.

وی با بیان این که موضوع مقابله با بیابان قدمت بیش از ۵۰ ساله دارد، گفت: در حدود 7.5 میلیون هکتار از اراضی کشور، عملیات مقابله با بیابان زایی صورت گرفته که حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار نهالکاری، حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار بذر پاشی، حدود ۳۰۰ میلیون هکتار مالچ پاشی و حدود ۴۶۰ هزار هکتار مدیریت رواناب ها بوده است.

منصور در رابطه با سیاست مدیریت مناطق بیابانی گفت: در حال حاضر مدیریت مبتنی بر مشارکت جوامع محلی مانند پرورش شتر، نیروگاه‌های بادی و خورشیدی را ابلاغ کردیم. همچنین با راه اندازی سامانه ثبت تجارب موفق در حوزه بیابان‌زدایی، ۹۵ تجربه عالی را در این سامانه بارگذاری کردند که تعدادی از آنها امروز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی افزود: دستورالعمل‌های مالچ پاشی، بادشکن‌ها و مدیریت روان آبها را در دستور کار داشتیم اما بیش از ۲۰ سال بود که به‌روز رسانی نشده بود که توسط دفتر بیابان بازنگری و به روز رسانی شد و کلیه عملیات بیابان‌زدایی به صورت رقومی صاحب نقشه شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که یکی از دغدغه‌های زیست محیطی‌ها استفاده از مالچ نفتی بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ تنفس یک ساله به مالچ پاشی نفتی دادیم و شورای علوم خاک ما موظف شد تا شاخص های استفاده از مالچ نفتی را بازنگری کند که با پروتکل جدیدی که تنظیم شد و با اصلاح شاخص‌ها میزان مالچ پاشی نفتی از 63 هزار هکتار به 32 هزار هکتار رسیده و خوزستان از این قاعده مستثنی شده است.

وی افزود: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده از مالچ های جایگزین به سرعت دنبال شد و دو مالچ نهایی شده است که می‌تواند وارد اجرا شود و از نظر اقتصادی نسبت به مالچ نفتی صرفه اقتصادی دارد.

منصور در پایان گفت: تاریخ شفاهی بیابان تدوین شده و  مستندات آن از افراد متخصص جمع آوری شده است که به زودی گزارش خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید