Iranian Agriculture News Agency

بمناسبت روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان:

ایمن سازی دام‌های خوزستان بر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان با بیان این مطلب که مهم ترین اقدام اصولی جهت پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظارت و مراقبت از این بیماریها است گفت: طی یکسال گذشته بیش از 175 هزار راس دام سنگین و بالغ بر 711 هزار راس دام سبک علیه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ایمن سازی شده‌اند.

ایمن سازی دام‌های خوزستان بر علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان،  12 تیر ماه روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان  نامگذاری شده است.

مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان ضمن اشاره به 12 تیر ماه روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوزها)، به اهمیت این بیماری ها پرداخت.

وی با بیان اینکه بیماری های مشترک انسان و حیوان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند اظهار کرد: این بیماری ها هم از جنبه حفظ سلامت و هم از جنبه اقتصادی، جوامع را در معرض تهدید قرار می دهند.

کنارکوهی گفت: عامل این بیماری های زئونوز می تواند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل هایی باشند که در بدن حیوانات قرار دارند و افراد از راه تماس با حیوانات اهلی یا وحشی آلوده، حشرات، خزندگان، طیور و جوندگان در معرض ابتلا به زئونوزها قرار می گیرند.

 مدیر کل دامپزشکی خوزستان در ادامه بیان داشت: اقدامات اصولی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظارت و مراقبت از این بیماریها است که به صورت مستمر به وسیله ادارات دامپزشکی در سطح استان انجام می‌شود. 

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان گفت: راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان؛ با رعایت یک‌ سری اصول بهداشتی در سطح دامداری‌های و جامعه و انجام اقدامات پیشگیرانه شامل مصون سازی دام‌های حساس علیه عامل بیماری از جمله واکسیناسیون و کنترل مواجهه انسان با ناقلین بیماری، امکان پذیر است که در این راستا در طی یکسال گذشته بیش از 175 هزار راس دام سنگین و بالغ بر 711 هزار راس دام سبک علیه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان ایمن سازی گردیده است.

وی در ادامه افزود: جهت پیشگیری از بیماریهای مشترک از جمله بروسلوز، سل، مشمشه در استان خوزستان بیش از 40 هزار مورد پایش در دامداریهای استان خوزستان صورت گرفته است که در این پایش بیش از 15 هزار قلاده سگ برعلیه بیماری هاری واکسینه گردیده است.

کنار کوهی در اخر گفت: در این ارتباط توصیه‌ی مهم دامپزشکی به شهروندان محترم این است که از مصرف محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نیز فرآوردهای  گوشتی که مهر و لیبل تأیید دامپزشکی را ندارند، جداً خودداری کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید