Iranian Agriculture News Agency

مجلس بزرگداشت شادروان مهندس شایان فر و پروفسور قره یاضی در تبریز برگزار شد

دستاوردهای مرحوم قره‌یاضی در جای‌جای کشور ماندگار است

تلاشها و آثار مرحوم شایان فر در احیای دریاچه ارومیه و مجموعه عون بن علی فراموش شدنی نیست

مجـلس ترحیـم درگذشت محقق فرهیخته شادروان مهندس حبیب شایان فر معاون اسبق سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مراسم یادبود استاد فرهیخته شادروان دکتر بهزاد قره یاضی معاون اسبق وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تبریز برگزار شد.

دستاوردهای مرحوم قره‌یاضی در جای‌جای کشور ماندگار است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مجـلس ترحیـم درگذشت محقق فرهیخته شادروان حبیب شایان فر معاون اسبق سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و مراسم یادبود استاد فرهیخته شادروان بهزاد قره یاضی معاون اسبق وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و خانه توسعه آذربایجان در فضای باز و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

برپایه این گزارش این مجلس در محوطه پژوهشکده بیوتکنولوژی صنایع غذایی با حضور  عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ،  محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی،  غلامرضا نوری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی،  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از مدیران ، دوستان، همکاران و خانواده های آن دو مرحوم برگزار شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم با تسلیت درگذشت مهندس حبیب شایان فر و دکتر بهزاد قره‌یاضی بنیانگذار پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مرجع ملی ایمنی زیستی، گفت: بی گمان دستاوردهای گران‌سنگ  آن دو مرحوم در جای جای کشور و به ویژه در بخش کشاورزی ماندگار است.

 عیسی کلانتری با بیان اینکه بی‌تردید اندیشه و تلاش خدمت گزاران صدیق کشور هیچگاه از یاد نخواهد رفت و آثارشان بر صفحات نوین تاریخ ایران به یادگار خواهد ماند ادامه داد: اگرچه همه ما خزان عمر را به نوبت نشسته‌ایم، لیکن این خزان زودرس و زودهنگام چنان سنگین و جگر خراش است که هیچ کلامی نمی‌تواند تسلی بخش آن باشد. افسوس که شمع زندگی دکتر قره یاضی بسی زود خاموش شد و دست روزگار بوته زندگی او را چه بی ملاحظه از جا کنده است.

وی با بیان اینکه همکار دیرین ما، زنده یاد دکتر قره یاضی در شمار دانشمندان و برجسته ترین محققان بخش کشاورزی ملی و بین المللی بوده‌اند ادامه داد: صداقت در عمل، تعهد، پشتکار و دردمندی نسبت به مسائل و مشکلات بخش کشاورزی از ویژگی های بارز این همکار ارجمند است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به روایت إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ گفت: این روایت در مورد مهندس شایان فر و پروفسور قره یاضی  مصداق دارد و جای آن دو مرحوم را هیچ چیزی نمی‌تواند پر نماید.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه اهل کلام می گویند بزرگترین ویژگی انسان صاحب درد بودن است درد جامعه را بر دوش کشیدن می باشد گفت: شاعر می گوید هر که او بیدارتر پر دردتر ، هر که او آگاه تر رخ زردتر ، لذا این انسان های دردمند جامعه بودند و امثال دکتر قره یاضی هرگز فراموش نمی شوند او 250 مقاله IsI چاپ کرده اینها فراموش شدنی نیستند از خود گذشتگی های علمی آن مرحوم در راه دردهای جامعه هرگز از یادها نمی رود اینها همیشه زنده خواهند ماند.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این مراسم با اشاره به روایتی از امام جعفرصادق (ع) گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند: هرگاه انسان بمیرد دست او وعمل او از دنیا قطع شده، مگر در سه مورد، که نخست آن صدقه جاریه است دومین موردی که انسان در نبود خود در این دنیا عمل صالح دریافت می‌کند علم و دانشی است که به‌واسطه آن مردم از آن سود ببرند و خیرات آن نیز به انسان می‌رسد .

حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی فرزند صالح را سومین مورد برشمرد و گفت: امام صادق فرمودند ممکن است شما در دنیا نباشید اما با سه مورد ازجمله صدقه جاریه، علم و دانش و فرزند صالح می‌توانید برای خود یک پل ارتباطی با اعمال خود در دنیا داشته باشید و در عالم قبر این خیرات بر شما وارد شود.

وی ضمن تمجید از فعالیت های مرحوم شایان فر و مرحوم قره یاضی در بخش کشاورزی استان و کشور ، آثار علمی هر دو  این بزرگواران را صدقه جاریه عنوان نمود و گفت: تلاشها و آثار مرحوم شایان فر در مورد احیای دریاچه ارومیه و مجموعه عون بن علی فراموش شدنی نیست.

شادروان شایان فر معاون اسبق سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، عضو فعال خانه کشاورز، دبیر انجمن ستاد احیای دریاچه ارومیه، عضو هیات مدیره خیریه نیکوکاری تبریز، کارشناس ممتاز و رسمی سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی و عضو خانه توسعه آذربایجان 5 تیرماه بعد ازعمری خدمت به مردم و استان دارفانی را وداع گفت .

شادروان پروفسور بهزاد قره یاضی نیز متولد شهرستان شبستر می باشد که 15 خرداد ماه در اثر کرونا دار فانی را وداع گفت ، استاد تمام پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران دارای فوق دکتری ژنتیک گیاهی (مهندسی ژنتیک) - موسسه بین المللی تحقیقات برنج ، دکتری ژنتیک (گرایش مولکولی) ، انتشار بیش از 230مقاله علمی در نشریات معتبر داخلی و بینالمللی و همایشها و سمینارهای داخلی و خارجی ، تربیت بیش از 50 دانشجوی تحصیلات تکمیلی ، استاد مدعو دانشگاه های مختلف کشور در دوره تحصیلات تکمیلی ، دریافت جوایز متعدد علمی در سطح ملی و بین المللی ، پایه گذاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و پژوهشکده های وابسته در تبریز، رشت و اصفهان ، عضو موسس، رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن های متعدد علمی در حوزه کشاورزی و علوم و فناوری های زیستی در کشور ، سردبیری و عضو هیئت تحریریه نشریات معتبر علمی ، کارشناس مورد تائید سازمان بهداشت جهانی و سازمان خواربار جهانی در زمینه ایمنی زیستی بوده و مسئولیت های مختلفی همچون معاون وزیر و سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ، رئیس موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی ، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گیلان، عضو موسس و رئیس بخش فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان ، مسئول شاخه کشاورزی دفتر راه‌اندازی دوره‌های دکتری دانشگاه تربیت مدرس، عضو کمیسیون کشاورزی شورای پژوهش‌های علمی کشور، رئیس امور تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و مرجع ملی ایمنی زیستی کشور را در کارنامه اش داشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید