Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات چهارمحال و بختیاری خبر داد:

مبارزه با سن غلات در ۱۸ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت : مبارزه با آفت سن غلات در مزارع استان به ۱۸ هزار هکتار رسید.

مبارزه با سن غلات در ۱۸ هزار هکتار از مزارع چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرشید شبانی در جریان بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از مدیریت حفظ نباتات اظهار داشت: بیشتر مزارع گندم آبی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان،درگیر آفت سن گندم هستند.

شبانی سمپاشی به منظور کنترل و مبارزه با گسترش آفت زنگ زرد گندم در سال گذشته در استان را ۷۵ هکتار اعلام کرد و گفت: در سال جاری با تغییر الگوی کشت و پایش های مستمر کارشناسان حفظ نباتات در مزارع گندم در سطح ۵ هکتار مبارزه صورت گرفت.

وی به درگیری مزارع شهرستان های کوهرنگ و خانمیرزا به آفت ملخ شاخک بلند اشاره کرد و افزود: در سال زراعی جاری در ۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی مبارزه با آفت ملخ صورت گرفت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: با توجه به اقلیم هوایی استان و جلوگیری از ورود آفت ها ،چهارمحال و بختیاری ظرفیت قطب تولید نهال دانه دار  در کشور را دارد.

شبانی اضافه کرد: در سال گذشته در سطح ۳۱ هزار هکتار مبارزه تلفیقی،غیر شیمیایی و بیولوژیک در قالب پس آگاهی انجام شد که این سطح در سال جاری به ۳۵ هزار هکتار می‌رسد.

وی به تعریف سه پروژه ملی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور در استان اشاره کرد و گفت: مدیریت تلفیقی سرشاخه خوار هلو،خوشه خوار انگور در فرخشهر و کرم سیب در شهرستان بروجن سه پروژه پیش آگاهی با اعتبار ملی در سطح استان چهارمحال و بختیاری است.

شبانی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد محصولات تولیدی استان چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی سالم و ارگانیک است اظهار داشت: سرانه مصرف سم در جهان ۱٫۲تا ۱٫۴کیلوگرم در هر هکتار می باشد و سرانه مصرف در کشور ۸۵۰ گرم است سرانه مصرف سم در استان در سه سال گذشته ۲۵۰ گرم بوده است که در حال حاضر به ۱۸۰ گرم  در هکتار رسیده است.

وی به فعالیت ۱۱۰ واحد عرضه سم در استان اشاره کرد و گفت: براساس ظرفیت های منطقه ای هر شهرستان ،تعداد ۱۱۰ فروشگاه عرضه سموم در استان فعالیت می‌کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید