Iranian Agriculture News Agency

افزایش سطح هشدارهای منابع طبیعی خراسان شمالی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌ها

رییس اداره حفاظت منابع طبیعی استان خراسان شمالی با اشاره به افزایش دما و گرمای بی سابقه چند روز گذشته نسبت به احتمال آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی در این استان هشدار داد و از مردم و مسافران خواست در صورت بر افروختن هر گونه آتش،در پایان نسبت به خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

افزایش سطح هشدارهای منابع طبیعی خراسان شمالی برای جلوگیری از آتش‌سوزی در عرصه‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، شهرام عسگری رییس اداره حفاظت منابع طبیعی استان خراسان شمالی  مهمترین مناطق تحت تاثیر آتش سوزی را مناطق جنگلی و مرتعی دارای پوشش گیاهی و علفی  اعلام کرد و اظهارداشت: ایجاد جاده های دسترسی در این مناطق باعث شد تا میزان آتش سوزی در این مناطق نیز بیشتر شود. 

وی افزود: با این رویکرد منابع طبیعی  شناسایی مناطق حساس و بحرانی را در راستای اجرای طرح های پیشگیرانه از جمله افزایش گشت نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی،  نصب تابلو و بنر و هشدار آتش سوزی انجام در دستور کار قرار داده است.

وی با این وجود از نیروها و مجامع محلی خواست تا در صورت مشاهده آتش سوزی با شماره ۱۵۰۴ تماس بگیرند و محل آتش سوزی را برای هر گونه اقدام اعلام کنند.

عسگری خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۴ نیروی حفاظتی در شهرستان‌های استان مسوولیت سرکشی و حفاظت از هر نوع تخریب و تصرف و حریق را دارند که با توجه به وسعت منابع طبیعی استان این تعداد نیرو کافی نیست.

وی تعداد آتش سوزی منابع طبیعی استان را در سال گذشته ۱۱۶ مورد اعلام کرد و اظهارداشت: این تعداد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان در یک دهه گذشته بی سابقه بود و براثر این حوادث ۳۲۷ هکتار از عرصه منابع طبیعی خسارت وارد شد.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در سال جاری ۲۲ میلیارد ریال تجهیزات مخابراتی و اطفای حریق برای حفاظت از جنگل ها و مراتع در اختیار منابع طبیعی این استان قرار گرفت.

شهرام عسگری این تجهیزات را شامل بیسیم های مخابراتی، بیل، آتشکوب دمنده و سایر اقلام مورد نیاز برای اطفاء حریق اعلام کرد که بخش زیادی از این تجهیزات برای مقابله با آتش سوزی در اختیار نیروهای محلی همیار منابع طبیعی از جمله دهیاری ها قرار داده شد.

وی اضافه کرد: تمام تجهیزات اطفاء حریق با هماهنگی سازمان منابع طبیعی و استانداری خراسان شمالی در اختیار نیروهای محلی قرار می گیرد و با مجهز کردن بیشتر نیروهای محلی ، آنها در صورت آتش سوزی نسبت به خاموش کردن سریع آن اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی ناشی از کاهش شدید بارندگی در خراسان شمالی در سال جاری و گرمای روزهای اخیر احتمال آتش سوزی در عرصه منابع طبیعی و مرتعی را  افزایش  داد که باید مراقبت جدید از این عرصه ها از سوی نیروهای منابع طبیعی و  محلی صورت گیرد.

عسگری خاطرنشان کرد: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی  وظیفه و هدف اصلی  ما محسوب می شود  و برهمین اساس  مطالعات پهنه بندی با توجه به آتش سوزی  که در سال های قبل رخ داده است انجام شد  تا آسیب پذیری استان را در مورد حریق مشخص کنیم.

وی با بیان این که آتش سوزی های منابع طبیعی خراسان شمالی معمولا سطحی است، افزود: با توجه به مطالعات ما مشخص شد این رخداد همیشه در ساعات ۱۲ تا ۱۶ عصر و بیشتر در مناطق هم مرز با  ساخت سازهای محلی و در مناطق جنگلی و مرتعی رخ می دهد که در سال های اخیر بیشتر این آتش سوزی ها در سطح شهرستان های مانه سملقان، بجنورد و اسفراین اتفاق افتاد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید