Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

40 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی سالجاری به بخش کشاورزی استان

خشکسالی سال زراعی جاری شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در اردبیل است و برآورد خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی استان به طور دقیق برآورد و دامنه خسارت این پدیده همچنان ادامه دارد.

40 هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از خشکسالی سالجاری به بخش کشاورزی استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، خلیل نیکشاد در بازدید از مزارع خسارت دیده گندم شمال استان در شهرستانهای گرمی و بیله سوار  با اعلام این خبر افزود: خشکسالی سال زراعی جاری شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر در اردبیل است و برآورد خسارت خشکسالی به بخش‌های مختلف کشاورزی استان به طور دقیق برآورد و دامنه خسارت این پدیده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش کم‌سابقه بارش در سال گذشته بویژه فصل بهار امسال در استان اردبیل گفت: این کاهش بارندگی علاوه بر کشت و زرع، مراتع استان را نیز تحت تاثیر قرار داده و مزارع و باغات استان در تابستان نیز با توقف و یا تنش جدی کم‌آبی و تولید روبه‌رو شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در پی خشکسالی شدید، کشت بهاره محصولات زراعی دیم در منطقه مغان در شمال استان اردبیل به شدت خسارت دیده و در دشت اردبیل نیز تنها یک بار امکان آبیاری مزارع برای سیب‌زمینی و سایر محصولات وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش ذخایر آب پشت سدهای سبلان، احمدبیگلو، گیوی و سایر سدهای کوچک و معیشتی استان افزود: در شرایط موجود امکان آبیاری مزارع و باغات استان بسیار محدود شده و شرایط سختی برای محصولات و زراعت تابستانه در استان به وجود آمده است.

نیکشاد بیمه محصولات و زراعت را تنها راه کاهش دامنه خسارت خشکسالی عنوان کرد و ادامه داد: در سال زراعی جاری ۲۲۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت محصولات کم‌آب بر و توسعه کشت گلخانه‌ای برای کاهش خسارت خشکسالی اظهار کرد: در صورت تداوم خشکسالی جاری در سال زراعی آینده، بخش عظیمی از کشت و زرع در استان اردبیل متوقف خواهد شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۴۰ هزار هکتار آن باغ، ۲۲۵ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو زراعی اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۳۰۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد که اغلب به صورت دیم کشت می‌شود.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید