Iranian Agriculture News Agency

کاهش ۵۵۰ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی استان خبر داد.

کاهش ۵۵۰ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی در لرستان

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی‌مقدم در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه امسال یکی از خشک‌ترین سال‌ها طی یک قرن اخیر است، افزود: هم‌اکنون ۵۵۰ هزار تن کاهش تولید و ۴۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شده است.

 وی بیان کرد: امیدواریم نسبت به تهیه تصویب‌نامه‌ای هر چه سریع‌تر اقدام شود تا درخصوص چگونه برخورد با بحران خشکسالی تصمیم‌ بگیرند و ما نیز بتوانیم کمکی به کشاورزان داشته باشیم.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سالی خشک قرار داریم بهترین شیوه مدیریت، مدیریت مشارکتی با مردم است.

حسنی مقدم ادامه داد: باید مردم را به حرکت واداشت چراکه سال سختی را پیش رو داریم و نباید منتظر بود، دولت علوفه را تهیه کند.

 وی با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد نیاز کشور از واردات تامین می‌شود، اضافه کرد: مابقی نیاز دامداران باید از داخل کشور تولید شود.

 حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه پس‌چَر مزارع را باید به خوبی مورد استفاده قرار داد، ادامه داد: همچنین خرید دام مازاد عشایر و روستاییان باید در دستور کار قرار گیرد تا به صنعت دامپروری رونقی داده شود و دامداران در تنزیل قیمت گوشت متضرر نشوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بر لزوم کشت گیاهان دارویی و توسعه باغات دیم نیز تاکید کرد و گفت: این سطوح به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های بی‌بدیل استان محسوب می‌شوند و جزو اولویت‌های کاری ما هستند.

 وی تاکید کرد: جهادکشاورزی متولی سلامت غذایی بوده و تولید فرآورده‌های گیاهی، پروتئینی و لبنی وظیفه ماست.

حسنی‌مقدم عنوان کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، باغی و دامی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و قابل توجیه نیست که محصولات دچار فساد شده و از دسترس مصرف‌کننده‌ها خارج شوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی را از اهدافی عنوان کرد که باید سریعا در استان پیگیری شوند و در ادامه گفت: هم‌اکنون یک میلیون تن ظرفیت انبار سیلوهای ماست اما سردخانه‌ها محدود هستند و نزدیک ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است که باید حداقل بالای صدهزار تن ظرفیت داشته باشیم.

 وی گفت: توسعه صنعت آبزی‌پروی برای لرستان یک اولویت است و باید تولید ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری را در دستور کار خود قرار دهیم چراکه با تولید خاویار می‌توانیم اقتصاد تک‌محصولی را کنار بگذاریم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید