Iranian Agriculture News Agency

محمدتقی منوچهری:

بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در بوشهر تولید می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن محصول کشاورزی شامل دام، شیلات، باغ و زراعت در استان خبر داد.

بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در بوشهر تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، محمد تقی منوچهری  با بیان این که بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن محصول کشاورزی شامل دام، شیلات، باغ و زراعت در استان تولید می‌شود اظهار داشت: عمده این تولیدات مربوط زراعت است که بیش از یک میلیون تن می‌باشد که با وجود این مقدر تولید حدود یک درصد از تولیدات زراعی کشور در استان بوشهر انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ۸۰ هزار تن محصولات شیلات در استان تولید می‌شود، گفت: این رقم معادل ۸.۷ درصد تولید کشور است که از این حیث آمار بسیار خوبی  محسوب می‌شود.

وی افزود: در استان بوشهر ۳۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که ۴۸ درصد از اراضی استان کشت آبی و ۵۲ درصد آن نیز کشت دیم است.

منوچهری کل تولیدات استان بوشهر از اراضی آبی را ۹۲ درصد عنوان کرد و ابراز داشت: هشت درصد دیگر تولیدات کشت دیم است؛ همچنین ۴۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان وجود دارد که معادل ۱۴ تا ۱۶ درصد شاغلین استان در بخش کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه استان در سه حوزه نخیلات، محصولات خارج از فصل و شیلات وضعیت تولید خوبی را داراست گفت: در همه این سه حوزه استان بوشهر حائز رتبه‌های برتر کشوری است که به عنوان نمونه در حوزه نخیلات استان بوشهر بین ۱۳.۱ تا ۱۳.۷ درصد تولید کشور را دارد.

منوچهری با اشاره به اجرای طرح نخلستان در دشتستان ابراز داشت: کار بسیار ویژه‌ای شروع شده که احیا، اصلاح و انجام زیرساخت لازم برای نخیلات است که این کار می‌تواند به لحاظ اقتصادی برلی باغداران بسیار مؤثر باشد.

وی از اجرای بزرگترین طرح آبیاری زهکشی باغات استان در سطح ۱۹ هزار هکتار خبر داد و گفت: کار سیستم شبکه آبیاری تقریباً به اتمام رسیده و در حال حاضر آبیاری داخل باغ‌ها را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا یک ماه آینده طرح آبیاری زهکشی سعدآباد را وارد مدار کنیم.

منوچهری بیان کرد: مشابه این طرح در اراضی اهرم در حال مطالعه است و نیز اعتبارات نخیلات آن هم پیش بینی شده و ان شالله با به بهره برداری رسیدن سد خائیز در آینده نزدیک، مشکلی برای تأمین آب شبکه آبیاری زهکشی اهرم نخواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ۹۰۰ هزار تن محصول در ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان تولید می‌شود گفت: این محصولات بسیار با کیفیت بوده و شامل هلو، کدو و بادمجان و ... است؛ همچنین ۹۵ درصد سبزی و سیفی که کشت می‌شود تحت سیستم نوین آبیاری است که این سیستم هیچ جای کشور دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به کشت گلخانه‌ای گفت: در حال حاضر ۴۳۰ هکتار اراضی گلخانه‌ای در استان وجود دارد که محصولات خوبی و با کیفیتی در آن تولید و صادر می شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به موضوع شیلات و تولیدات در این حوزه گفت: در این بخش بزرگترین اسکله  صیادی کشور در شهرستان دیر قرار دارد که ۱۲ هزار صیاد حرفه‌ای در آن مشغول به کار هستند؛ همچنین ۱۸ بندر صیادی با ۲۳ پست اسکله در استان فعال است و علاوه بر آن ۳۲ تعاونی و یک اتحادیه صیادی نیز در بوشهر فعال است.

منوچهری با اشاره به آماری از وضعیت لنج‌ها و قایق‌های صیادی گفت: تعداد دو هزار و ۲۰۰ شناور فعال و هزار و ۶۲۱ فرزوند قایق صیادی در استان بوشهر فعالیت می‌کنند.

وی استان بوشهر را بزرگترین تولیدکننده میگو در کشور عنوان کرد و افزود: ۲۳ هزار تن میگو در سال تولید در استان تولید می‌شود که ۶ هزار تن سطح کشت است و در این راستا تعداد ۱۰ سایت فعال و ۳۰۰ مزرعه با راندامان ۴.۹ تن هکتار در استان بوشهر فعایت می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ۱۶ مرکز تکثیر لارو میگو در استا بوشهر وجود دارد گفت: در این مراکز دو میلیارد قطعه میگو در سال تولید می‌شود.

منوچهری با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد میگوی استان به دیگر کشورها صادر می‌شود گفت: ۲۳ هزار تن صادرات محصولات کشاورزی داریم و نیز در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله خرما ۸۲ واحد بسته بندی با ظرفیت ۸۹ هزار تن فعالیت می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وضعیت تولیدات در حوزه دام و طیور گفت: در استان ۹۰ هزار تن محصولات دامی، هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۳۰ هزار تن گوشت مرغ، هزار و ۲۰۰ تن تخم مرغ، ۹۰۰ تن عسل و ۳۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.

وی از ایجاد کشتارگاه مدرن در گناوه خبر داد و گفت: امیدواریم فاز دوم این کشتارگاه به زودی شروع به کار کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید