Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی ساری خبر داد:

مبارزه با بیماری ها در 6500 هکتار شالیزار ساری

مدیر جهاد کشاورزی ساری از مبارزه با بیماری های برنج در 6 هزار و 550 هکتار شالیزار این شهرستان خبر داد.

مبارزه با بیماری ها در 6500 هکتار شالیزار ساری

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، رضا پورفلاح اظهار کرد: یکی از مهمترین بیماری های برنج، بلاست است که باید با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب، رشد آفت و فنولوژی گیاه با آن مبارزه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری با بیان اینکه زمان مبارزه شیمیایی برای کنترل بیماری بلاست روی ارقام حساس در مرحله 30 درصد ظهور خوشه است، افزود: نظارت دقیق برای مبارزه با این بیماری در 24 هزار و 953 هکتار شالیزار این شهرستان انجام می‌شود.

این مسوول با اشاره به اینکه تاکنون مبارزه با بیماری های برنج در 6 هزار و 500 هکتار شالیزار این شهرستان انجام شد، افزود: با بیماری بلاست برگ در 6 هزار و 208 هکتار، بیماری بلاست خوشه در 200 هکتار و بیماری شیت بلایت در 143 هکتار با سموم توصیه شده کارشناسان پهنه مبارزه شد.

پورفلاح با تاکید بر اینکه مصرف کودهای ازته باعث گسترش بیماری‎ ها می شود و باید با نظر کارشناسان تغذیه مصرف شود، تصریح کرد: استفاده از کودهای پتاسه و سیلیکاته برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول برنج ضروری است و در مدیریت مبارزه زراعی با بیماری بلاست برنج، کشت ارقام مقاوم، کاشت زود هنگام و از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع در کاهش میزان آلودگی و خسارت این بیماری بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه بیماری بلاست، سبب کاهش میزان محصول می‌شود و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌یابد، بر ضرورت مبارزه تلفیقی برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول تاکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید