Iranian Agriculture News Agency

حسنی نسب:

طراحی الگوی کشت در باغات اراضی شیبدار با توجه به حداقل‌های منابع آبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از سال ۱۴۰۱ با توجه به خشکسالی و حداقل‌های آبی برای باغات در اراضی شیبدار الگوی کشت طراحی می‌شود.

طراحی الگوی کشت در باغات اراضی شیبدار با توجه به حداقل‌های منابع آبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حسنی‌نسب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه توسعه باغات در اراضی شیبدار اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان خوزستان توسعه باغات در اراضی شیبدار است.

وی ضمن اشاره به سطح باغات در اراضی شیبدار استان در سال ۱۳۹۹ افزود: در سال ۹۹ سطح باغات در اراضی شیبدار استان ۷ هزار و ۴۰۰ هکتار با تولید ۳۷ هزار تن بوده که در این میزان سطح زیر کشت محصولاتی از جمله مرکبات، انار، انجیر آبی و دیم، انگور آبی و دیم، سیب، انواع هسته داران، محصولات مناطق معتدله و گیاهان دارویی کشت شده است.

حسنی نسب در ادامه تصریح کرد: ارزش ریالی این میزان باغات در اراضی شیبدار در استان ۳ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال با اشتغالزایی برای ۴ هزار و ۹۳۰ نفر بوده است.

وی با بیان این مطلب که علی رغم برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال گذشته همه باغات در اراضی مستثنیات اجرا شده بیان کرد: در سال ۹۹ میزان عملکرد ۱۹۲ هکتار و اراضی شناسایی شده ۲۰۰ هکتار بوده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از سال ۱۴۰۱ با توجه به خشکسالی و حداقل‌های آبی برای باغات در اراضی شیبدار الگوی کشت طراحی می‌شود.

حسنی نسب در ادامه ضمن اشاره به فعالیت‌های انجام شده در این زمینه گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تامین اعتبار توسعه باغات دیم و آبی در اراضی شیبدار از محل اعتبارات استانی به مبلغ ۲هزار و ۳۵۰ میلیون ریال، تامین اعتبارات اصلاح ارقام ناسازگار زیتون از طریق اعتبار ملی، تامین اعتبار توسعه و اصلاح یارانه تامین نهال جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار ملی به مبلغ ۱۰ هزار میلیون ریال، بازدید مستمر از باغات و ارائه پیشنهادات و راهکارهای اصلاحی و برگزاری جلسات متعدد توسعه باغات در اراضی شیبدار و پیگیری و رفع مسائل و مشکلات توسعه باغات در اراضی شیبدار اشاره کرد.

وی تشکیل، طرح، تصویب و پیگیری ۴۴ فقره پرونده تقاضای واگذاری اراضی ملی شیبدار، تغییر روند تشکیل پرونده و گردش کار متقاضیان و کاهش مدت زمان انجام کار و برآورد سطح و‌پیگیری اجرایی شدن احداث سامانه‌های نوین آبیاری در باغات شیبدار را از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه توسعه باغات در اراضی شیبدار برشمرد.

وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در زمینه توسعه باغات در اراضی شیبدار عنوان کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به خشکسالی و کمبود آب در توسعه باغات دیم و نیاز به آبیاری تکمیلی بخصوص در فصل تابستان، آشنایی بیشتر کشاورزان با فنون باغداری و نیاز به آموزش، عدم امکان برداشت آب از دریاچه‌های پشت سد حتی برای کشاورزان مجاور دریاچه‌ها و طولانی بودن پروسه واگذاری اشاره کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به راهکارها برای توسعه باغات در اراضی شیبدار اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیری رفع مشکل کم آبی و تامین آب برای مناطقی که امکان تامین آب را دارند، تامین اعتبار برای اجرای پروژه‌های انتقال آب و آبیاری تحت فشار در مناطق مورد اشاره و آموزش لازم به بهره برداران منطقه جهت فراگیری اصول فنی و بهسازی باغات از جمله پیشنهادات لازم برای توسعه باغات در اراضی شیبدار است.

حسنی نسب در خاتمه یادآور شد: نقش گونه‌ها و ارقام مناسب و سازگار هر منطقه و معرفی آنها به متقاضیان و تسریع در فرآیند واگذاری به متقاضیان از جمله پیشنهادات و راهکارهای مهم در زمینه توسعه باغات در اراضی شیبدار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید