Iranian Agriculture News Agency

برای نخستین بار در کشور، شناسه دار کردن پاجوش های خرما در خوزستان

لزوم نظارت بر توزیع واردات نهال‌های غیر مجاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که باغات خوب مستلزم استفاده از نهال خوب هستند گفت:در حال حاضر اقلیم استان تغییر کرده و بدنبال آن تنوع محصولات در مناطق مختلف بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حسنی نیب مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه کمیته فنی نهال گفت: در سال گذشته ۳ هزار و ۸۰ هکتار توسعه و جایگزینی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه باغات جدید و ۶۰۰ هکتار جایگزینی باغات در سطح استان صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین ۳۹۴ هزار اصله نهال، ۲۹۷ هزار نفر پاجوش خرما و ۴ میلیون و ۲۹۶ نشا و پیاز برای گیاهان زینتی در سال گذشته بکار رفته است.

حسنی نسب با بیان اینکه ۲ و نیم میلیارد تومان یارانه نهال در سال گذشته ارائه شده است اضافه کرد: ۴۵۱ هزار اصله نهال مثمر شناسه دار و ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار اصله نهال غیر مثمر در سال ۹۹ تولید شد.

وی با بیان این مطلب که ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار طرح توسعه و جایگزینی را برای سال جاری در برنامه داریم اضافه کرد: ۲۲۵ هزار اصله نهال، ۳۱۲ هزار نفر پاجوش خرما و ۴۵ میلیون نشا و پیاز برای گیاهان زینتی و دارویی نیز در سال جاری تولید خواهد شد.

وی عمده مشکلات را ضعف قانونی در برخورد با نهالستان های بدون مجوز، عدم وجود بسته های حمایتی ویژه برای نهالستان های مثمر و پایین بودن سهم یارانه نهال بعنوان آیتم انگیزشی جهت تشویق بهره برداران عنوان کرد.

مدیر باغبانی سازمان در ادامه به شناسه دار کردن پاجوش نخیلات برای اولین بار در کشور در استان اشاره و اضافه کرد: در این روش، هنگامی که نخل مادر در تابستان زیر بار می باشد پلاک کوبی و شناسایی می شود و سپس پاجوش جدا و شناسایی شده و پاجوش ریشه دار شده کامل(گلدانی )درون خاک قرار میگیرد که این روش از ضرر کشاورز و همین طور هدررفتن محصول جلوگیری می کند. 

در ادامه این جلسه خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: باغات خوب و مثمر مستلزم نهال خوب هستند.

خدارحم امیری زاده به اقلیم ها و پتانسیل های مختلف در سطح استان اشاره و اظهار داشت: علیرغم تولید نهال های بسیار خوب در استان این نهال ها از استان خارج می شوند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر اقلیم استان تغییر کرده و بدنبال آن تنوع محصولات در مناطق مختلف بیشتر شده است.

امیری زاده در پایان بر نظارت بیشتر بر توزیع و واردات نهال های غیر مجاز تاکید کرد.

 

انتهای پیام